Acht trends voor 2018: De comeback van de tweetakt

Op straat zijn tweetaktmotoren anno 2018 nagenoeg uitgestorven. Heel af en toe zie je nog eens een Aprilia RS250 of een Yamaha RD250LC, die in de handen van een zorgzame eigenaar een ‘mooie oude dag beleeft‘, maar op enkele enduromodellen na worden er geen nieuwe tweetaktmachines meer verkocht.  In de Enduro is tweetakt nooit weggegaan. De concurrentie van de viertakten was er altijd al, maar de kleppenmachines konden nooit volledige deelnemersvelden overtuigen. Ook in de Motorcross hield de tweetakt stand. In zoverre zelfs dat er sinds enkele jaren weer een heus EK voor zowel 125 als 250cc tweetakten wordt georganiseerd.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Husqvarna, Yamaha, Evinrude

Op Yamaha – dat nog steeds een 125 en 250cc tweetakt crossmotor bouwt – na hebben de Japanse constructeurs de tweetakt nagenoeg ‘gedumpt‘. Kawasaki ontwikkelde een aantal jaren geleden wel een gloednieuwe KX85 jeugdcrosser maar die machine gaat nu z’n vijfde modeljaar in en is sindsdien ook nauwelijks geëvolueerd.Bij de Europese constructeurs ligt de visie op tweetaktmotoren toch enigszins anders. Merken als Beta en Sherco beschikten eerst alleen over viertakt enduro-gamma’s maar moesten dan toch inzien dat ze zo een groot marktaandeel onontgonnen lieten. En dus ontwikkelden ze maar zelf tweetaktmotoren.

 

Liefhebbersmotor

 

Wie nooit met een tweetaktmotor reed, ziet er wellicht de charme niet van in. Tweetakten zijn immers niet erg gebruiksvriendelijk. En dan hebben we het zowel over het mengen van benzine met tweetaktolie, en het vinden van de juiste afstelling voor de carburator(s) – waarbij de atmosferische omstandigheden van groot belang zijn – als het eigenlijke rijden. Tweetakten hebben namelijk een piekerige vermogensafgifte. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat deze machines doorgaans flink wat benzine slurpen.

Toch zijn alle bovenstaande opmerkingen irrelevant voor  echte tweetaktliefhebbers. Het bereiden van de brandstof is voor hen nu eenmaal een ritueel dat bij het rijden hoort. Ook het zoeken naar de juiste sproeierverhoudingen, maakt deel uit van het métier van de tweetaktrijder. Dat métier vertaalt zich uiteraard ook in het rijden zelf en bepaalt dat je ingespeeld moet zijn op het soms nukkige en grillige karakter van de tweetakt.

 

Geïnjecteerde tweetakten

Alhoewel tweetaktmotoren nooit helemaal van de scene verdwenen in het off-roadgebeuren maakten ze ook nooit een echte triomfantelijke comeback. Of tenminste, niet tot KTM, en Husqvarna, dit jaar geïnjecteerde tweetaktmachines lanceerden. Iets waar tweetaktliefhebbers eigenlijk al een decennium op zaten te wachten. De technologie bestond namelijk al bij outboardmotoren (voor boten) en werd door BRP-dochter Evinrude ontwikkeld.

 

Meer nieuwe tweetakten op komst

KTM en Husqvarna lanceerden voor 2018 ieder een 250 en 300cc metende enduromachine met geïnjecteerde tweetaktmotor. Schonere en gebruiksvriendelijkere machines dan hun voorgangers maar tegelijkertijd ook wel duurder. En net de lagere prijs – zowel wat aankoop als  onderhoud  betreft – was altijd al een sterke troef van de tweetakt. Daar staat dan wel tegenover dat de nieuwe generatie tweetaktmotoren volgens hun constructeurs een stuk zuiniger is. We hopen en verwachten dat ook andere enduromerken de technologie gaan overnemen.

Zo hebben we een donkerbruin vermoeden dat Husqvarna (en eventueel ook KTM) aan het begin van de zomer geïnjecteerde tweetaktcrossers zal voorstellen. Maar we verwachten ook een reactie van de andere Europese off-roadmerken én eventueel ook van Kawasaki en Yamaha. Dat deze laatste constructeur onlangs een 65cc crossmodel teasede toont aan dat er ook in Japan nog nagedacht wordt over een toekomst voor de tweetakt. Bovendien bouwt Yamaha ook nog steeds de tweetakt-aangedreven SuperJet.

Toch zouden we graag van KTM – of Husqvarna – ook een tweetaktmachine voor de straat zien verschijnen. Waarom geen tweetaktversie van de RC – die we overigens al in ons wenslijstje van ‘motorfietsen die er absoluut moeten komen’ suggereerden – of de Duke, of de Svartpilen? De krachtbronnen zijn er nu en we zijn er van overtuigd dat de O&O-afdeling van KTM die kan aanpassen voor straatgebruik.

 

Bron: Motorsite

Share this article

You May Also Like