Auto Fabrica maakt van de R nineT de designstudie Type 18

Less is more: dat is het motto van de gebroeders Bujar en Gazmend Muharremi, die met hun custom werkplaats Auto Fabrica tot de besten horen in de Britse vakwereld en continu nieuwe trends bepalen. Met fraai design en vloeiende lijnen hebben ze de R nineT nog eleganter gemaakt en een nieuwe Soulfuel Bike gecreëerd – Type 18 blijft heel ingetogen en is tegelijk opwindend anders.

De rebel

Bujar en Gazmend lopen maar zelden warm voor het design van een motorfiets uit serieproductie. Maar bij het zien van de R nineT Scrambler springt de vonk bij de twee broers wel meteen over. “Deze motorfiets heeft ons beslist in vuur en vlam gezet.” Eerste ideeën voor Type 18 ontstaan al in een vroeg stadium en hebben hun oorsprong in de geometrische architectuur en in het vliegtuigontwerp. Geen toeval, want Bujar en Gazmend doen inspiratie op in het BMW Museum in München. “We werden meteen verliefd op de oudere vliegtuigen met de BMW motoren.” In principe hebben de broers belangstelling voor auto’s en motorfietsen uit de periode van 1910 tot 1980 – het design van de mooiste en kostbaarste motorfietsen uit die tijd vertalen ze door in hun projecten.

Alle disciplines onder één dak.

Net als bij alle andere adaptaties besteden de broers eerst ruimschoots de tijd om de standaard motorfiets van alle kanten te bekijken. Om een nog beter beeld te krijgen voor het project, doen ze intensief onderzoek en maken een moodboard voor de R nineT – waarvan veel ideeën worden opgenomen in het designproces. Via schetsen en 3D-modellen visualiseren de twee customizers hoe Type 18 eruit gaat zien, voordat ze beginnen met de concrete metaalbewerking. “In de loop van het project bundelen we schetsen, 3D-modellen en metaalbewerking heel harmonieus in een kant-en-klaar product.”

Simpel en tegelijkertijd complex
De customizers benutten oude fabricagetechnieken en combineren ze met moderne designtaal – de metamorfose van de R nineT Scrambler naar Type 18 duurt meer dan een jaar. Het moeilijkste deel van de constructie is de met de hand bewerkte aluminium panelen en de naadloze integratie in het serieframe. Zo sober als Type 18 er ook mag uitzien, de productie van de details is bijzonder complex en het niveau van de constructie en het design zijn uitermate veeleisend.

Met de hand gemaakt. Of uit de 3D-printer

Voor de cilinderkoppen fabriceert Auto Fabrica eigen afdekkingen. “Wij zijn er dol op, want ze zijn echt uniek,” zeggen de broers. Net als de uitlaatpijpen die met de hand gemaakt zijn en hun gebogen uiteinden. Of de houder voor de koplamp, die met de 3D-printer is gemaakt. De twee customizers leggen de lat hoog: “De motorfiets is een retro-moderne, conceptionele designstudie die de grenzen van het voertuigontwerp overschrijdt.” Typisch Auto Fabrica – super minimalistisch, zeer gedetailleerd en extreem hoogwaardig.

Bujar Muharremi: “De motorfiets is een retro-moderne, conceptionele designstudie die de grenzen van het voertuigontwerp overschrijdt.”

 

Image credit: BMW

Source: BMW

 

Share this article

You May Also Like