Belgische motormarkt: De eindafrekening van 2019

We blikken we nog éénmaal terug op 2019. Welke merken waren de winnaars én verliezers van vorig jaar? We zetten de cijfers voor jullie op een rijtje. Na een sterk begin, met een piek in februari, bleef de motorverkoop in 2019 hangen. Het aantal inschrijvingen ging er wel op vooruit, zij het dan (heel) licht. In totaal werden er in 2019 24.930 nieuwe motorfietsen, trikes en quads ingeschreven. Dat zijn er 226 meer dan in 2018, al betekent dat slechts een stijging van nog géén procent (+0,91%).

Boxer-effect

BMW klopte Yamaha in de prestigestrijd om de grootste constructeur op de Belgische markt te worden. In totaal werden er vorig jaar 3.303 nieuwe BMW tweewielers ingeschreven. Dat is een significante stijging van 7,55% (of 232 eenheden) ten opzichte van 2018. Die stijging mogen we voor een flink stuk toeschrijven aan de vernieuwing van BMW’s drie populairste modellen: de R 1250 GS, R 1250 GS Adventure en R 1250 RT. Samen zijn deze drie boxer-modellen goed voor maar liefst 1.784 nieuwe inschrijvingen of maar liefst 54,01% van BMW’s totale verkoop in België! We kunnen dus gerust stellen dat BMW optimaal heeft geprofiteerd van het Boxer-effect.

Yamaha tikt aan op nummer 2. Met 3.081 nieuwe inschrijvingen (24 minder dan in 2018) gaat het er licht op achteruit (-0,77%), al zullen ze daar in Tubize, bij Yamaha Motor Belgium, niet echt van wakker liggen. Het merk met de gekruiste stemvorken heeft drie modellen in de top-10 van de bestverkochte tweewielers staan: de MT-07, de X-Max 125 en de Tracer 900.

Het feit dat Honda geen enkel model in de top-10 van bestverkochte motorfietsen heeft staan is opmerkelijk. Toch scoort Honda in de breedte zeer goed, al lijkt het zwaartepunt van de verkoop toch meer naar de scootermodellen te verschuiven. Met een totaal van 2.961 nieuwe inschrijvingen deed Honda het vorig jaar overigens opmerkelijk beter dan in 2018 (+248 eenheden of 9,14%).

Combineer een golf aan nieuwe modellen met een doordachte prijzenpolitiek en een agressief marketing-beleid en je wint fors veld. Tenminste, dat lijkt de succesformule van Kawasaki dat goed was voor 2.191 inschrijvingen. Met een groei van maar liefst 19,73% (of 361 eenheden) wonnen deze ‘groenen’ écht in 2019! Toch prijkt er maar één Kawasaki in de top-10 van de bestverkochte motorfietsen, namelijk de Z900.

Piaggio werd weliswaar van de vierde plaats verdrongen door Kawasaki, maar wist toch stand te houden in de top-5 van de bestverkopende motormerken. Met een totaal van 2.040 inschrijvingen ging Piaggio er wel 227 eenheden (of 10%) op achteruit ten opzichte van 2018. Met de Vespa GTS 300 had Piaggio de absolute bestseller op de Belgische markt in huis, al moest ook deze ‘wesp’ een verlies van 40 eenheden (of -4,71%) ten opzichte van 2018 incasseren. Met de Vespa GTS 125 en Primavera 125 heeft Piaggio overigens nog twee andere modellen in de bestseller top-10 staan.

Op plaats 6 vinden we KTM dat er met 1.541 nieuwe inschrijvingen, licht op vooruit gaat (+26 eenheden of 1,72%) ten opzichte van 2018. Harley-Davidson moest in 2019 ondervinden dat president Trumps handelspolitiek dan toch niet zo ‘great’ bleek te zijn voor hen. Het oer-Amerikaanse merk boekte een neergang van -11,36% ten opzichte van 2018. Ook  SYM (-3,94%), Triumph (-9,81%) en Suzuki (-17,46%) lieten in 2019 minder inschrijvingen optekenen dan een jaar eerder.

Bij de ‘achtervolgers’ (de plaatsen tussen 11 en 20) zijn er ook enkele opmerkelijke resultaten te bespeuren. Zo gaan Ducati (+0,64%) en Husqvarna (+9,80%) er licht tot matig op vooruit. Flinke groei is er voor CFMoto (+39,15%) en Benelli (+28,87).. Maar de sterkste groei komt op naam van Royal Enfield (+90,63) en Moto Guzzi (+87,50%) te staan. De fikse groeistuip van deze laatste is wellicht volledig toe te schrijven aan de komst van de V85 TT.

De keerzijde van de medaille is dat er ook merken waren die in 2019 flink in de klappen deelden. Vooral voor budgetmerken leek goedkoop niet te rijmen met goedverkopend. Zo moest Kymco (-26,70%), maar ook Neco (-26,41%), Mash (-22,31%) en Bullit (-30,36%) de wetten van de markt ondergaan. Dieper in de klassering maakten nieuwe merken als Niu (121 eenh.) en Super Soco (105 eenh.) een succesvol debuut. Beide constructeurs van elektrische tweewielers laten meteen al betere cijfers optekenen dan een gevestigd merk als Aprilia (101 eenh.).

 

Tekst: Bart Jacobs

Cijfers: FEBIAC

Foto’s: Constructeurs

Bron: Motoren & Toerisme

Share this article

You May Also Like