BMW broedt op next generation-boxer

Vier jaar nadat BMW Motorrad de watergekoelde versie van z’n legendarische boxermotor voor het eerst op de R 1200 GS introduceerde, om nadien de overige ‘moderne’ boxermodellen aan te drijven, en een Euro 4-versie van de krachtbron te introduceren, zit de volgende evolutie in de pijplijn.

Al moeten we het bij deze misschien eerder over een revolutie hebben. Volgens onze collega’s van het Duitse blad Motorrad, broedt BMW Motorrad namelijk op een systeem met variabele klepbediening.

Volgens Motorrad zou BMW Motorrad zich bij de ontwikkeling van het systeem van variabele klepbediening hebben laten inspireren door het AVS-systeem van concurrent Audi. Die andere Beierse constructeur (Audi dus) gebruikt het Audi Valvelift System al jaren en heeft er ondertussen honderduizenden motorblokken mee uitgerust. Het komt erop neer dat de klepzittingen elektromagnetisch over de nokkenas worden geschoven en dat op twee verschillende plaatsen. Bij lage toerentallen zitten de kleppen op een dun gedeelte van de nokkenas, voor de hogere toerentallen verschuiven ze naar een dikker gedeelte. Audi paste het systeem zowel op in- als uitlaatkleppen toe.

 

 

 

Naast de introductie van variabele klepbedienin mogen we ons in de toekomst ook aan grotere boxermotoren verwachten. Volgens Motorrad zou de cilinderinhoud van de volgende generatie BMW Boxers 1.250cc bedragen (tegenover 1.170cc nu). Die grotere cilinderinhoud, gecombineerd met de introductie van de variabele klepbediening, zou in een vermogenstoename van 10 à 15 pk kunnen resulteren. Al zou er op dan zelfs nog reserve zijn. Het zal vooral de vraag van de klanten én de anticipatie daarop door de marketing-afdeling van BMW Motorrad, zijn die het uiteindelijke piekvermogen mee zal bepalen.

 

Foto’s: BMW Group Press, Audi Technology Portal

 

Bron: MotorSite

Share this article

You May Also Like