BMW R 1100 RS – Verkocht!

We hebben de hand weten te leggen op een in prima staat verkerende BMW R 1100 RS uit 1997 met  101.500 km op de teller. Zijn betrouwbaarheid is dus dik bewezen.

De BMW verkeert nog steeds in uitstekende staat. Het is voorzien van originele BMW zijkoffers, valbeugels en, voor de verzekering, natuurlijk een uitstekend alarm.

 

 

Wat achtergrond info

De eerste machine uit de serie was de R 1100 RS, eigenlijk als opvolger van de R 100 RS, die al in 1992 uit productie was genomen. De R 1100 RS was duidelijk een sportieve toermachine, maar leek op geen enkele wijze op zijn voorganger.

Terwijl de “oude” R 100 RS een deelbare stroomlijnkuip had, waarvan de onderkuip verwijderd kon worden, werd de nieuweling geleverd met twee verschillende kuipen: een volledige en een tophalf. De windbescherming was veel minder geworden. De stroomlijnkuip en het ruitje waren slank en smal uitgevoerd. De richtingaanwijzers zaten in de kuip geïntegreerd, maar de spiegels stonden ouderwets op “pootjes” op het stuur.

De BMW-“nieren”, die bij de K 100-serie in de radiateur verwerkt waren, waren niet vergeten. Ze zaten als optisch grapje onder de koplamp, als afdekking van de oliekoeler. Het voorspatbord was van een bijzonder ontwerp, en liep bij het model met de volledige stroomlijn door in kunststof beschermkappen voor de vorkpoten van de telelevervork. Bij het “kale” model was dat niet zo.

De grootste bescherming van motor en berijder tegen opspattend water kwam echter van een onopvallend zwart plastic spatborddeel dat aan de achterkant van het “echte” spatbord zat. De buddyseat bestond uit twee delen, waarbij het voorste deel in hoogte verstelbaar was. Onder het zadel was een uitklapbare handgreep aangebracht om de motorfiets makkelijk op de middenbok te kunnen trekken.

De beide uitlaatbochten kwamen onder de versnellingsbak samen in een grote demperpot, waarin ook de driewegkatalysator een plaats vond, en gingen daarna naar één einddemper aan de linkerkant. De machine had een hoog oplopende tank en juist een laag zadel, waardoor de berijder praktisch “in” de motor zat. De R 1100 RS werd in 2000 opgevolgd door de R 1150 RS. Er waren toen meer dan 26.000 exemplaren verkocht. De lezers van het blad Moto 73 verkozen de R 1100 RS in 1993 tot “motor van het jaar”.

 

Voor meer info of een afspraak:

VAN ZWEEDEN MOTOREN

Het adres voor uw nieuwe motor, uw lang gezochte occasion en voor perfecte onderhoud en reparatie

Nieuwe Vlissingseweg 184,
4335 JG
Middelburg

Tel. 0118 – 640542 (werkplaats)

of mail: zweedenracing@kpnmail.nl

Openingstijden:

Maandag gesloten

Dinsdag t/m zaterdag 09:00 – 18:00 uur

’s avonds: op afspraak.

Volg ons ook op Facebook

 

 

Share this article

You May Also Like