BMW S 1000 RR

Het debuut van de S 1000 RR vormde een revolutie in het supersport segment. Nu, zes jaar later, staat deze machine voor dezelfde uitdaging. De S 1000 RR voor modeljaar 2015 is doorontwikkeld; de ingenieurs van BMW Motorrad hebben de techniek, het design en de uitrusting opnieuw uitgevonden. Het resultaat: een echte Double-R en een supersportmachine voor op de weg.

 

Schermafbeelding 2016-03-24 om 15.29.51

 

Een facelift is niet genoeg.

RR staat voor superbike – ook qua design. Bij de derde generatie zijn de hogere prestaties in één oogopslag te zien. De flyline is messcherp en bijzonder duidelijk, het volume van vormen en contouren is perfect in balans. Van voor tot achter zijn alle kuipdelen nieuw vormgegeven, inclusief de koplampen met versterkte symmetrie.

 

Schermafbeelding 2016-03-24 om 15.30.08

 

Hoger vermogen, lager gewicht.

De nieuwe S 1000 RR levert met 199 pk (146 kW) zo’n 6 pk meer dan zijn voorganger. Maar niet alleen het hogere vermogen maakt de RR sneller en beweeglijker. Met 204 kg inclusief Race-ABS en tractiecontrole is de nieuwe RR circa 4 kg lichter dan zijn voorganger. Daarbij komen nog een nieuw geconstrueerd uitlaatsysteem zonder voordemper, een nieuwe motor set-up met hoger koppel, een beter koppelverloop en vele andere optimalisties.

 

Schermafbeelding 2016-03-24 om 15.30.24

 

Consequent doorontwikkeld tot in de details.

Naast de grote veranderingen in design en vermogen zijn het vooral ook de technische details die de S 1000 RR een reuzensprong vooruit laten maken. De elektronische componenten DDC en DTC kregen evenals het gehele rijwielgedeelte een nieuwe set-up. Dat alles zorgt voor sterk verbeterde tractie en en betere feedback voor de rijder. Voor betere aandrijving zorgen onder meer de HP Schakelassistent Pro (door- en terugschakelen zonder koppelen, optie) en e-gas, dat een fijnere en directere dosering mogelijk maakt. De rijder houdt de macht over alle nieuwe features via de nieuw vormgegeven instrumentencombinatie, die al naar gelang de inzet van de machine kan worden aangepast.

 

Schermafbeelding 2016-03-24 om 15.30.38

 

Het resultaat: een nieuwe S 1000 RR.

Werkelijk elk onderdeel ging voor de doorontwikkeling van de S 1000 RR de testbank op. Het gevolg daarvan is een superbike die weer nieuwe maatstaven in zijn klasse zet – een echte RR.

 

Schermafbeelding 2016-03-24 om 15.29.29

 

Bron: BMW Nederland.

Share this article

You May Also Like