De nieuwe BMW R nineT Scrambler – puur en non-conformistisch

De BMW R nineT Scrambler heeft de uiterlijke kenmerken van authentieke scramblers, zoals die in de periode 1950 – 1970 zeer populair waren. De machine weerspiegelt de essentie van motorrijden en is voorzien van de techniek en de kwaliteit van een BMW. Samen met de BMW R nineT Roadster vormt de Scrambler de nieuwe BMW Motorrad Heritage-lijn.

Scramblers werden in actiefilms van vroeger bereden door de jonge, rebelse hoofdrolspelers. Dit genre motorfietsen ontstond in de jaren vijftig. Hobbyracers bouwden hun wegmotor om voor deelname aan crosswedstrijden. Ze monteerden noppenbanden en een hooggeplaatste uitlaatdemper, ze vergrootten de veerweg en kozen voor een stuur met een meer relaxte, rechte zitpositie. Een scrambler was onconventioneel, bedoeld voor lekker sturen op bochtige buitenwegen, crossen op gravelwegen en – waar dat was toegestaan – op het strand.

Ook in de historie van BMW Motorrad komt het scrambler-concept voor. Bijvoorbeeld de BMW R68, die in 1951 werd onthuld tijdens de internationale fietsen- en motorententoonstelling IFMA in Frankfurt. Het getoonde exemplaar had een hooggeplaatste 2-in-1-uitlaat, net als de machine van racelegende Georg ‘Schorsch’ Meier. De hoge uitlaat kwam als optie beschikbaar voor de standaardversie van de BMW R68. Ook nu nog zijn er liefhebbers van deze klassieke BMW die een voorkeur hebben voor de speciale uitlaat in scrambler-stijl.

Potente, luchtgekoelde en koppelrijke boxermotor.
De nieuwe BMW R nineT Scrambler is voorzien van een tweecilinder boxermotor, die het uiterlijk van de machine zijn eigen karakter geeft. De motor blinkt uit door zijn grote trekkracht, pittige reacties op het gas bij lage toerentallen en een uitlaatgeluid dat al meer dan negen decennia uniek is. De lucht-/oliegekoelde boxermotor van de BMW R nineT Scrambler heeft een cilinderinhoud van 1.170 cm3 en levert een maximumvermogen van 81 kW (110 pk) bij 7.750 toeren per minuut en een maximumkoppel van 116 Nm bij 6.000 toeren per minuut. De uitlaatgassen voldoen aan de Euro 4-emissienorm dankzij een andere mapping voor het motormanagement en een nieuw brandstofsysteem.

Hooggeplaatste uitlaat in scrambler-stijl met sonore boxersound.

Net zoals de BMW R nineT is ook de nieuwe Scrambler-variant met een serie speciale accessoires te personaliseren. Dat zijn items van BMW Motorrad, maar ook componenten van motorcustomizers, zodat iedere liefhebber zich naar hartenlust kan uitleven op zijn Scrambler.
De hoge uitlaat met twee boven elkaar geplaatste dempers is naar het voorbeeld van een klassieke scrambler. De uitlaat is dicht langs de body van de fiets gemonteerd, waardoor de motor extra slank oogt. Met zijn sonore boxergeluid voldoet de BMW R nineT Scrambler aan de nieuwe Europese geluidsnorm ECE R41-04. Een grote katalysator verzekert een effectievere uitlaatgasreiniging.

Traditionele wielophanging, 19-inch voorwiel en de variatiemogelijkheden.
Het frameconcept van de BMW R nineT Scrambler opent tal van mogelijkheden voor customizing. De basis is een uit twee delen bestaand buizenframe met het boxerblok als dragend deel tussen de frontsectie met het balhoofd en het achtergedeelte met de swingarm. Verder past BMW een demontabel hulpframe toe, zodat de
BMW R nineT Scrambler is om te bouwen van een twee- naar eenzitter. Daarmee heeft de berijder meer mogelijkheden om het uiterlijk naar eigen stijl in te kleuren. De geometrie van de wielophanging is gericht op superieure handling en een neutraal bochtengedrag – anders gezegd: op puur genieten op bochtige trajecten.

Zoals dat hoort bij de scrambler-stijl is de telescopische voorvork voorzien van rubberen manchetten ter bescherming van de vorkpoten. De veerweg bedraagt 125 millimeter. Achter past BMW de beproefde Paralever-ophanging toe met enkelvoudige swingarm, zoals BMW die ook toepast op andere boxermodellen. Een centrale veerpoot met een veerweg van 140 millimeter neemt vering en schokdemping voor zijn rekening.
De nieuwe BMW R nineT Scrambler heeft lichtmetalen gietwielen. In typische scrambler-stijl is het voorwiel 19-inch in diameter (bandenmaat:120/70-19) terwijl het achterwiel 17-inch meet (bandenmaat 170/60-17). Met het oog op de indrukwekkende rijdynamiek is de BMW R nineT Scrambler uitgerust met het BMW Motorrad ABS-remsysteem met vierzuiger-remklauwen, met staal omwikkelde remleidingen en 320 millimeter remschijven voor. Achter is een enkele 265 millimeter remschijf toegepast met een zwevende tweezuiger-remklauw.

Zitpositie voor relaxt scrambler-gevoel.
Een relaxte, rechte zithouding is een ander kenmerk van een scrambler. Daarom zijn stuur, zadel en voetrusten zodanig ten opzichte van elkaar opgesteld dat die rechte zitpositie ontstaat. Het stuur is dan ook wat hoger dan dat van de BMW R nineT, de zitting is lager geplaatst, net als de voetsteunen. Die zijn bovendien wat meer naar achter geplaatst.

Puristisch design, aandacht voor detail en klassieke kleurencombinaties.

 De nieuwe BMW R nineT Scrambler heeft een authentieke stijl, ongeacht of die is uitgerust met de standaard lichtmetalen gietwielen of de optionele spaakwielen. Het uitgangspunt bij de start van het design was dat de machine puur moest ogen. Van alle kanten valt de BMW R nineT Scrambler op door een uitgekiende mix van klassieke en moderne stijlelementen. De ronde koplamp zorgt voor een beeld van vrijheid, onafhankelijkheid en eenvoud, terwijl de analoge snelheidsmeter klassieke stylingprincipes uitstraalt. Blikvangers zijn de gelakte stalen tank van 17 liter en de aluminium cover met R nineT-inscriptie op de luchtinlaat aan de rechterzijde.

Dit nieuwe lid van BMW Motorrad Heritage schittert ook door mooie details, zoals de gesmede aluminium delen met gestraalde en vervolgens blank geanodiseerde oppervlakken en de eveneens van aluminium gemaakte klemmen met ‘BMW Motorrad’ inscriptie, waaraan het aluminium stuur is bevestigd. De buddyseat is uitgevoerd in de kleur Saddle Brown en heeft door de gebruikte materialen en het stiksel een kwalitatief hoogwaardige uitstraling.

De nieuwe BMW R nineT Scrambler is verkrijgbaar in de kleur Monolith metallic matt. Het klassieke en pure karakter van de motorfiets wordt versterkt door zwart gecoate componenten, zoals het frame, de swingarm, de wielen, de vorkpoten en het motorblok.

Bron: BMW Motorrad Nederland

Share this article

You May Also Like