Ducati Panigale V4

De eerste geruchten doken reeds vorige lente op: Ducati werkte aan een V4. Puristen konden het haast niet geloven want Ducati stond toch voor V-twin motorblokken? Was het de Duitse ratio van moederhuis Audi, of waren het de steeds maar strenger wordende Euro-normen, die ten grondslag lagen aan het nieuwe V4-motorblok? Hoe dan ook, op donderdag 7 september onthulde Ducati het Desmosedici Stradale V4-motorblok op het circuit van Misano. Het zou dan nog bijna twee maanden duren vooraleer Ducati, aan de vooravond van de EICMA in Milaan, de complete V4 Panigale  zou voorstellen. En pas toen kregen pers en publiek de ongelofelijke cijfers achter het nieuwe Desmosedici Stradale-blok te horen.

Met een piekvermogen van 214 pk aan 13.000 opm  is de Ducati Panigale V4, zelfs in standaarduitvoering, de krachtigste superbike op de markt. Koppel dat aan een drooggewicht van 175 kg en je weet dat dit hét nieuwe trackday-wapen bij uitstek wordt.  We vermoeden dat Panigale V4’s vooral daarvoor gebruikt gaan worden. Logisch want gezien het hypersportieve karakter van de Panigale V4 is de machine wellicht niet echt geschikt voor woon-werkverkeer.

 

Zoals we dat van Ducati gewoon zijn beschikt de Panigale V4 over een arsenaal aan elektronische rijhulpmiddelen.  We hebben het dan over rijmodi, powermodi, een evo-versie van Bosch’ bochten-ABS-systeem, een evo-versie Ducati’s eigen tractiecontrole-systeem (DTC), maar ook een wheeliecontrole-systeem, een glijcontrole-systeem, motorremcontrole-systeem en automatische bandencalibratie. En dat is het alleen al wat de standaardversie betreft.

Al dat lekkers huist in wat Ducati een FrontFrame noemt. Het aluminium frame is een evolutie van de monocoque en werd ontwikkeld dankzij Ducati’s ervaring in de MotoGP.  Het Desmosedici Stradale-motorblok fungeert eveneens als dragend element in het rijwielgedeelte. Op de standaardversie van de Panigale V4 combineert Ducati een Sachs schokbreker met een Showa BPF-voorvork. Bij de Panigale V4 S en Speciale worden dat elektronisch gestuurde veerelementen van Öhlins.

 

Voorlopig is het nog wachten op een raceversie van de Panigale V4. In 2018 zal het Ducati-fabrieksteam in het WK Superbike nog met een ‘klassieke‘ Panigale V-twin uitkomen, maar vanaf volgend jaar zal ook de V4 z’n intrede doen in de productieracerij. Wij kijken er al vol ongeduld naar uit, al zullen we ook de kenmerkende ‘volle’ sound van de Ducati V-twins missen...

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Ducati Mediahouse

Bron: De MotorSite

Share this article

You May Also Like