EICMA-primeur: MV Agusta Brutale 800

Het grootste EICMA-nieuws bij MV Agusta was uiteraard de nieuwe Brutale 800.  Meteen de eerste MV die het nieuwe logo – en dus ook de nieuwe tagline ‘Passion. Precisely Crafted, “ – met zich meedraagt.

Vijftien jaar nadat de allereerste Brutale z’n debuut maakte op de EICMA hebben de MV Agusta-ontwerpers ernaar gestreefd om de allermooiste Brutale ooit neer te zetten. Dat MV Agusta zoveel in de Brutale 800 investeert is geen toeval. Het is dan ook een strategisch model dat op z’n eentje meer dan 25% van de jaarlijkse productie van het merk op zich neemt.

De nieuwe Brutale 800 is volgens MV Agusta gespierder en gestroomlijnder dan ooit tevoren. Nieuwe technologieën en constructiemethodes werden daarvoor aangewend. MV claimt dat de nieuwe Brutale 800 de stijl die hem tot een ‘icoon van motorfiets-design’ maakte herinterpreteert. De volledige LED-koplamp accentueert de elliptische vorm van het licht en die van de verbazingwekkende drievoudige uitlaat. De dempers daarvan zijn overigens groter en efficiënter (versta geluidsarmer?) geworden. De meeste componenten zijn uit een lichtmetalen legering vervaardigd. Dat geldt voor de koplampsteun maar ook voor het ingenieuze subframe, dat bijdraagt aan het algemene ontwerp van de Brutale 800.

Ook onderhuids is de Brutale 800 nieuw. Zo werd het blok aan de Euro4-emissienormen aangepast. Die ingreep resulteerde echter in een lager piekvermogen. Het nieuwe driecilinderblok produceert nu 116 pk aan 11.500 opm. Dat is 9 pk minder dan op de vorige versie van de Brutale 800. Daar tegenover staat dan wel weer dat het koppel lichtjes (1 Nm) toegenomen is. En dat is op een motorfiets als de Brutale wellicht belangrijker dan ht piekvermogen. De nieuwe Brutale 800 heeft een contraroterende krukas. Daarnaast is het de enige motorfiets in zijn segment die standaard met een elektronisch schakelsysteem is uitgerust. De door MV Agusta ontwikkelde EAS quickshifter kan zowel bij het op- als het terugschakelen gebruikt worden.

De nieuwe Brutale 800 onderging nog meer technische wijzigingen. Zo wordt de koppeling voortaan hydraulisch bediend.  Alles inzake mappings en tractiecontrole wordt in goede banen geleid door het MVICS-systeem. Daaronder valt ook het Ride-by-Wire-systeem en het geïntegreerde tractiecontrole-systeem met 8 verschillende niveau’s.

De nieuwe MV Agusta Brutale 800 zal leverbaar zijn vanaf januari 2016.

Bron: De Motorsite

Share this article

You May Also Like