Fresh Metal: Harley lanceert twee nieuwe Sportsters

Met de Iron 1200 en de Forty-Eight Special breidt Harley-Davidson de legendarische Sportster-lijn nog maar eens uit. Beide modellen zijn de jongsten uit Harley-Davidsons ambitieuze plan om tegen 2027 maar liefst 100 nieuwe motorfietsen te lanceren. Volgens Harley-Davidson combineren deze Sportster met hoog stuur, de retro-stijltrends uit de custom scene met de prestaties van het 1200 V-Twin Evolution motorblok

Iron 1200

Het recept voor de Iron 1200 begint bij kracht. Het 1202cc metende Evolution motorblok levert immers 36% meer koppel – 99 Nm tegenover 73 Nm – dan het 883 Evolution blok dat de Iron 883 aandrijft. Die Iron 883 is de authentieke ‘straatvechter’ uit de Sportster-familie. Maar de Iron 1200 zorgt nu voor meer slagkracht in dat straatgevecht. En dat vertaalt zich in meer kracht om op te trekken wanneer het stoplicht op groen springt en een soepelere vermogensafgifte in het middentoerengebied. Dat laatste moet helpen om je soepel door het verkeer heen te bewegen.

Het satijnzwarte mini apenhanger-stuur is een essentieel element van de eigenbouw chopper-look  en zorgt voor een instant attitude. Het stuur heeft een diameter van 25mm en is 812mm breed. De koplamp zit in een zwartglanzende behuizing die tegelijkertijd ook dienst doet als windschermpje. De styling van het koplamphuis werd geïnspireerd door de klassieke choppers die je aan de Amerikaanse West Coast aantreft.

Op de klassieke 12,5 liter metende Sportster benzinetank zijn gestreepte graphics aangebracht. De klant heeft de keuze tussen een afwerking met Vivid Black, Twisted Cherry of Billiard White.

Harley-Davidson werkte de hele aandrijflijn van de Iron 1200 met zwart af.  Alleen de buisjes waarin de stoterstangen huizen en de covers die de stoters beschermen zijn met chroom afgewerkt. De Iron 1200 staat op volledig zwarte negenspaaks wielen van 16-duim achteraan en 19-duim vooraan. De machine komt standaard met Harley-Davidsons eigen Smart Security-alarmsysteem.

Forty-Eight Special

Met z’n 130mm voorband en 43mm voorvork, die in massieve aluminium kroonplaten huist, oogt de voorkant van de Forty-Eight Special imposant. Daarbovenop komt nog eens het zwart glanzende Tallboy stuur.

In tegenstelling tot de Iron 1200 is de Forty Eight Special voorzien van een kleine, 8,3 liter metende ‘peanut’ benzinetank. Ook hier striping, en een simpel Harley-Davidson tekst-logo. De tank van de Forty-Eight is leverbaar in drie mogelijke kleuren: Vivid Black, Wicked Red of Billiard White.

Op de aandrijflijn van de Forty-Eight Special maakt Harley-Davidson wel weelderig gebruik van chroom. Dat geldt niet alleen voor de buizen en covers van de stoterstangen en stoters maar ook voor andere covers, de uitlaatlijnen en de einddempers.

Harley monteert Michelin Scorcher 31 banden op de wielen van de Forty-Eight Special. Die wielen zijn zwarte, aluminium wielen met negen gesplitte spaken. Zowel het voor- als het achterwiel is een 16-duims exemplaar. De Forty-Eight Special komt standaard met Harley-Davidsons eigen Smart Security-alarmsysteem.

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Harley-Davidson

 

 

Image: The Harley-Davidson Forty-Eight Special

Source: De Motorsite

Share this article

You May Also Like