Future Metal: BMW Motorrad Concept 9cento

Het is stilaan een traditie aan het worden, dat BMW Motorrad eind mei, ter gelegenheid van het Concorso d’Eleganza in de Villa d’Este, aan de oever van het Comomeer, een nieuw concept voorstelt. Dit keer was dat de 9cento – spreek uit als ‘nove cento’- een stijloefening waarin BMW Motorrad de ideale sporttoermachine voor de toekomst ontwierp.

Opvallend is dat BMW Motorrad voor dat sporttoer-concept van de toekomst, het F 800-platform als basis gebruikte. Volgens BMW Motorrads designbaas Edgar Heinrich moet het vandaag de dag dan ook niet altijd meer ‘brutaler, zwaarder en glanzender’zijn. “We creëerden een motorfiets die een gepast vermogen combineert met sporttoering-kwaliteiten, én vooral veel rijplezier. Het is dus een heel aantrekkelijk pakket geworden dat het beste uit de sport-, toer-, en adventure-segmenten samenbrengt in één opwindend concept. “, aldus Heinrich. Heinrich noemde de 9cento, ook nog een moderne allrounder voor het middenklasse segment.

Een aantal eigenschappen moeten van de 9cento bijzonder geschikt maken als toermotor. Dan hebben we het over de langere veerwegen die voor meer comfort moeten zorgen, het windscherm en de stroomlijn en de relatieve lage zithouding. Omdat BMW Motorrad vindt dat handelbaarheid ook bij toermachines zeer belangrijk is, koost het voor de 9cento voor een lichtgewicht constructie. Daarbij maakte het gebruik van CFRP fleece.  Dat is een kunststof die met koolstofvezel versterkt wordt.

Toermotoren worden nogal eens geassocieerd met zijkoffers en dat is bij deze BMW 9cento niet anders. De ingenieurs van BMW Motorrad kwamen met een systeem op de proppen, dat makkelijk op en van de motorfiets te klikken is. Bovendien kan je de zijkoffers van bovenaf bevestigen (met een haak) als onderaan het subframe (met behulp van elektromagneten). Wie voor een sportief ritje met de 9cento gaat kan de zijkoffers gewoon weghalen.

Zowel voor- als achteraan is de BMW 9cento van LED-lampen voorzien. Vooraan bestaan de dubbele lampen eigenlijk uit twee delen. Het onderste deel is een U-vormig daglicht, terwijl de bovenste delen de verstralers vormen. De achterlichten zijn in de achtersteven van de motorfiets, onder het zadel, verwerkt.

De BMW 9cento zullen we niet gauw bij de dealer zien staan, het is dan ook een concept. Niettemin zullen toekomstige BMW’s wel een aantal van de nieuwe technologieën die in deze motorfiets vervat zitten overnemen.

 

Bron: BMW Motorrad

 

 

Share this article

You May Also Like