Future Metal: Kawasaki Ninja R2

Zien we eind dit jaar een nieuw Kawasaki-model met mechanische drukvulling? De kans lijkt alvast heel groot. Reeds vorig jaar toonde Kawasaki een nieuw, uitgebalanceerd motorblok met compressor op de Tokyo Motor Show. 

Toon leek het erop dat het kleinere blok een cilinderinhoud van 600cc zou hebben, maar volgens onze  collega’s van Australian Motorcycle News werkt Kawasaki nu aan een 800cc machine. Volgens AMCN viel de keuze op een cilinderinhoud van 800cc omwille van het feit dat motorblokken met drukvulling sowieso buiten de bestaande race-reglementering vallen. En dus hoefde Kawasaki zich niet te beperken tot een cilinderinhoud van 600cc.

Bovendien genereert een 800cc blok meer koppel. Kawasaki zou naar een ideale balans tussen vermogen, koppel en kostprijs zoeken om de motorfiets zo voor een breder publiek (dan de H2(R)) ter beschikking te stellen. De drukgevulde 800 kan in potentie lichter en goedkoper dan z’n voorganger zijn. Het maximumvermogen van de R2 wordt op zo’n 180 pk geschat, terwijl het koppel 108 Nm zou bedragen. 

Nog volgens AMCN zou Kawasaki reeds een aantal (mogelijke) namen gepatenteerd hebben. De nieuwe 800 zou door het leven gaan als Ninja R2, daarnaast zou Kawasaki ook ‘Ninja R2R’, ‘Ninja S2’ en ‘Ninja S2R’ geregistreerd hebben. Drukvulling lijkt het leitmotiv van de (nabije) toekomst te worden voor Kawasaki. Het merk zou in de komende twee de helft van z’n nieuw, uit te brengen modellen met een compressor uitrusten.

Source: De Motorsite

Share this article

You May Also Like