

Na KTM is het aan Husqvarna om te tonen waartoe zij in staat zijn voor 2020. We krijgen een interessant concept te zien, opfrissing van de 401/701 modellen en een Jarvis-editie van TE 300i.
Helaas gaat het hier om een concept. Het is dus koffiedik kijken of dit model ooit echt in productie gaat, maar we zullen toch even de belangrijkste eigenschappen opnoemen. De tweecilinder in lijn uit de net voorgestelde 890 Duke R vindt nog een tweede thuis in het frame van dit concept. Exacte cijfers zijn er niet, maar het vermogen zal ongetwijfeld net drie cijfers tellen.
Omdat deze studie offroad-ambities heeft, is er vooraan een 21inch- en achteraan een 18inch-wiel. Dit moet in er combinatie met vering van WP voor zorgen dat zowat alles mogelijk wordt. De details zijn ook hier nog onbekend, dus we kunnen voorlopig enkel hopen dat we deze toffe toevoeging aan het allroadsegment ooit verwezenlijkt zien worden. De looks krijgen alvast een duimpje.
Vorig jaar kregen we al een update van deze toppers, en ook dit jaar ontkomen we er niet aan. Ik noteer: cornering ABS, lean-angle tractiecontrole, easy shift-functie om vlotter te schakelen en uiteraard nieuwe graphics om aan te tonen dat de elektronica grondig is aangepakt. Er zal ook nieuwe rij modi beschikbaar zijn, zoals de Supermoto ride-modus om gecontroleerd de hooligan uit te hangen met je Supermoto – met andere woorden om de tractiecontrole uit te schakelen. Ten slotte is er nu een Enduro LR-versie beschikbaar die weinig subtiel probeert te verbergen dat er maar liefst 25 liter in de dubbele tanks passen. Hiermee zijn afstanden van 500 kilometer geen probleem.
Deze serie unieke motoren is ondertussen drie jaar aanwezig op de motormarkt. Tijd om eens nieuwe graphics te ontwerpen, die het verleden van Husqvarna zouden benadrukken. Naast nieuwe stickers vallen er weinig wijzigingen op te merken, dus we laten vooral de persplaten hun werk doen.
Tot slot wordt Graham Jarvis gehuldigd met een op maat gemaakte editie. De ondertussen 44-jarige legende heeft vele van ‘s werelds meest slopende endurowedstrijden gewonnen. Onderhuids zien we geen wijzigingen aan de brute tweetakt, maar de Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing graphics, samen het zwarte frame en zwarte zadel, de blauwe ketting en het blauwe achtertandwiel, doen hun werk om dit model extra te laten opvallen.