Indian Springfield Dark Horse

Indian Motorcycles zet z’n offensief onverstoord verder. Nog geen twee weken nadat het de Scout Bobber op de wereld losliet is het nu de beurt aan de Springfield Dark Horse. De Dark Horse is gebaseerd op de Springfield bagger. Beiden modelvarianten delen de vertrouwde 1.811cc metende Thunder Stroke 111. Het blok produceert 139 Nm koppel. 

 

Toermachine

Volledig in mat en glossy zwart gehuld ziet de Indian  Springfield Dark Horse er toch een beetje als een ‘poser bike’ uit. Maar de machine leent zich toch in eerst instantie tot relax toeren. Standaard is de Springfield Dark Horse dan ook met zogenaamde ‘hard saddlebags’ uitgerust, maar eigenlijk gaat het hier gewoon om zijkoffers. De kunnen centraal bediend worden via de afstandsbediening, waarmee je ook de ontsteking aan en uitzet. Wie verder wil reizen kan ook voor een matzwarte topkoffer opteren. Het lederen zadel is voorzien van een opstaande rand die de onderrug meter steun moet bieden.

 

 

Opvallend stuur

Dat de Springfield Dark Horse in de eerste plaats ontwikkeld is met de eindeloze Noord-Amerikaanse wegen in het achterhoofd blijkt uit de aanwezigheid van een cruise control-systeem, dat je via de rechter stuurhelft instelt. Anders dan bij de duurdere modellen van Indian vinden we geen Ride Command-dashboard op de Springfield Dark Horse. Het instrumentenbord zit hier bovenop de benzinetank en bevat een centraal geplaatste snelheidsklok waarin enkele waarschuwingslampjes en een LCD-schermpje zijn verwerkt. Boven de snelheidsmeter staan nog een benzinemeter en de startknop. Die oogt een beetje als de knop op uw computer en laat toe de motor zonder contactsleutel te starten. Het matzwarte stuur kan in verschillende standen benut worden: volledig naar achteren of rechtopstaand als apehanger.

 

Rijwielgedeelte

Indian claimt dat het wiegframe heel robuust en tegelijkertijd toch licht is. Al valt het met dat lage gewicht wel mee. Droog zet de Springfield Dark Horse immers 371 kg op de weegschaal. Wie dacht dat de Dark Horse zomaar een ‘blacked out’ Springfield is heeft het toch mis. Zo is het voorwiel van de Dark Horse een 19-duims exemplaar. Met twee remschijven van 300 mm die elk voorzien zijn van  een vierzuigerremklauw, heeft de Dark Horse de nodige remkracht. Het 16-duims achterwiel kreeg één 300 mm remschijf en moet het met een tweezuigerremklauw stellen. De Dark Horse is ook voorzien van ABS. Beide wielen staan op Dunlop banden, al gaat het daarbij wel om twee verschillende types: een Elite 3 Multi-Compound achteraan en een American Elite achteraan.

 

Source: MotorSite

Share this article

You May Also Like