Indian Springfield getest

Motorliefhebbers met een slecht karakter zouden de nieuwe Springfield na een rondje ‘onderdelen selecteren’ kunnen herleiden tot een Thunderstroke 111 cubic inch blok met de koffers van de Indian Chieftain, het windscherm van de Indian Vintage en het frame van een Indian Chief Classic. Fout, fout, fout want de Springfield is veel meer dan een samenvoeging van bestaande onderdeeltjes. Zo werd er een  nieuw frame ontwikkeld om de wendbaarheid te verbeteren en de maximale belasting van de motor te verhogen. Met de niet instelbare voorvork en de achtervering met 114 mm veerweg kan de droog 370 kilo wegende motor nog eens 242 kilogram aan last torsen. Het logo op de tank is anders, het windscherm nieuw net als het zadel en het schakelmechanisme. Los van de technische details is de nieuwe creatie instant herkenbaar als een Indian.

De Thunderstroke 111 is eigenlijk een halve kerncentrale die onverstoorbaar smeuiige mokerslagen uitdeelt onder de brede tank en het zadel met nieuwe stiksels en versieringen. Al die gesmeerde metalen actie onderin levert naast een zorgeloze en duurzame voortstuwing, ook flink wat warmte op. Dramatisch is de warmte-afgifte van de Thunderstroke blok niet, als je stil staat bij een verkeerslicht voel je de temperatuur voornamelijk aan de rechterkant van het blok (waar de twee uitlaten het blok verlaten) wel oplopen.

Indian brengt de Springfield onder in de trendy categorie van de baggers. Terecht of onterecht is een vraag die afhankelijk van de origine van de persoon anders beantwoord zal worden. Voor sommige nationaliteiten moet een bagger laag en lang zijn, en voorzien van een kuip met minischerm. Voor anderen is het al voldoende dat het een customized toerfiets is. Alleszins, een scherm en harde koffers zijn al een stap in de goede richting.  Net zoals de Harley-Davidson Switchback kan je de Indian Springfield in een handomdraai van zijn windscherm en zijkoffers ontdoen. Neem je de koffers er af, dan blijven er op het achterframe geen lelijke ophangpunten zichtbaar zodat je ten volle kunt genieten van het uitzicht over het fraai gewelfde achterspatbord.

 

Schermafbeelding 2016-04-24 om 12.17.16

 

De gebruiksaanwijzing schrijft voor dat je dit cruisen best correct aanpakt. Je start met een stevig ontbijt en spuwt dan even in je handen om de zware machine uit je garage te duwen. Duw dan even op de aan/uit knop op de middenconsole en geef met je rechterduim een tikje tegen de startknop. Sleutels komen er enkel nog aan te pas als je de motor op stuurslot wil zetten, voor alle andere handelingen volstaat het om de transponder op zak te houden. De afwerking van de cockpit is top met kabels die door het stuur worden geleid en een elektronicapakket dat moderne functies in een klassiek jasje biedt. Met de bekende Indian/Victory bedieningsknop onder je linker wijsvinger jog je door het elektronisch knooppuntennetwerk met toerenteller, buitentemperatuur, verbruik (gemiddeld 6,1 liter/100 km), bereik, bandenspanning, totaal aantal kilometer, trip 1, trip 2 en terug naar toerenteller. De zitpositie is royaal, mede door de overmaatse floorboards die zo veel ruimte bieden dat je al rijdend de kniehoek kunt aanpassen aan de vermoeidheid van bepaalde spiergroepen. De treeplanken van de duo zijn zelfs in hoogte en qua inclinatiehoek aanpasbaar, kom dat tegen.

Als de Indian Springfield evenwel op één vlak uitblinkt, dan is het wel wat de afwerking betreft. Volgens sommigen is het een beetje ‘over the top’, al blijft je aan de nieuwe Indian constant nieuwe fraai afgewerkte details opmerken. Van het tot op heden grootste Indian-logo op je tank tot het verlichte Indianenhoofd op het voorspatbord tot in de details van de meest verscholen hoekjes. Die aandacht voor detail uit zich ook in de prijzen want met 27.199 euro in België en 31.199 euro in Nederland is de Springfield niet de goedkoopste bagger van de planeet.

Je leest de volledige versie van deze test in het aprilnummer van Motoren & Toerisme.

 

Tekst: Pieter Pacques

Foto’s: Indian Motorcycles

Bron: De Motorsite

Share this article

You May Also Like