Je motor goed en efficiënt bepakken

Er zijn motorrijders die bij wijze van spreken alleen met een creditcard en toilettas op motorvakantie gaan. Klinkt goed, maar de meesten van ons nemen toch iets meer bagage mee. Hoe doe je dat veilig én handig?

De regels

Eerst het ‘saaie’ stuk. Want wat mág je nu eigenlijk vervoeren op de motor? Qua gewicht is dat gemakkelijk te achterhalen: dat vind je in de handleiding van je motor. Zo mag je een Suzuki GSR 750 volgens het boekje beladen tot een totaalgewicht van 380 kilo, een nieuwe BMW R1200 GS tot 460 kilo. De maximale totaalgewichten kunnen enorm verschillen per motor, dus kijk daar vooraf goed naar.

Verder mag je motor zelf niet breder zijn dan één meter en in totaal, dus met bagage, niet breder dan twee. Ook voor de lengte zijn er regeltjes: inclusief belading mag je motor niet langer zijn dan 4 meter en niet hoger dan 2,5 meter. Daarbij zegt de RDW dat de bagage stevig vastgemaakt moet zijn en geen scherpe delen mag bevatten die bij een botsing gevaar opleveren.

Blijf je binnen deze kaders, dan krijg je daarnaast nog te maken met Wegenverkeerswet artikel 5. Die zegt dat niemand gevaarlijk of hinderlijk mag zijn voor zichzelf of voor overig verkeer. Bij motorrijden met veel vakantiebagage is dat vaak een dunne lijn. Geef je gezonde verstand dus voorrang, dan komt het vast goed.

Vering en zwaartepunt

Reisveteranen weten het: laad je je motor maximaal vol met vakantie-uitrusting en wellicht zelfs nog een duopassagier, dan rijdt hij écht heel anders dan wanneer je er in je eentje op zit op een zomerdag thuis in de polder. En niet fijner, zeker niet als je een motor hebt waarvan je de vering niet kunt aanpassen. Dus wat of wie je ook meeneemt, houd van tevoren al rekening met het gewicht en stuur je duopassagier naar de sportschool.

Daarnaast is de verdeling van al dat gewicht een dingetje. Het geheim om stabiel en veilig te kunnen rijden is evenwicht. Dus plaats je het meeste gewicht zo dicht mogelijk bij het middelpunt van de motor. Je lichte slaapzakje kan in de topkoffer, je verzameling boeken onder in je tanktas.

Strak en waterdichte bagage

De meest stevige en eenvoudige oplossing is natuurlijk een set vaste, harde koffers, die je vastklikt of -schroeft aan de motor. Die zijn met name geschikt (en verkrijgbaar) voor allroads en toermachines. Het grote voordeel is dat je niets hoeft vast te sjorren. Het nadeel is dat de koffers zelf al flink wat wegen en dat de binnenmaten beperkt zijn, zodat bijvoorbeeld je tentje er net niet in past.

Voor je cruiser, naked of supersport zijn koffers geen optie. Geen nood: tegenwoordig zijn er prima zijtassen verkrijgbaar, in allerlei soorten en materialen, die prima passen bij het karakter van jouw motor. In combinatie met een stevige roltas op de duozit en een tanktas kun je dan behoorlijk wat kwijt. Let wel op dat je ze niet tegen de uitlaat monteert. Fijne vakantie!

Motorbepakking mobiele houderBepakking motor waterdichte tas

Illustraties: Ivo Van IJzendoorn

Voor het grijpen

Wil je handige extra opbergruimte aan je stuur, direct bij de hand? Een slimme handlebar bag biedt handzaam plek voor je bankpasjes, creditcard, muntgeld, zonnebril én je mobiel: voor navigatie of gewoon een mooie foto langs de route. Zoals de stof- en waterafwerende Wunderlich BarBag MEDIA XL met venster en waterdichte kabeldoorvoer.

wunderlich.de
Adviesprijs: € 81,24

Zee van ruimte

Ga je écht op avontuur, met meer dan alleen toilettas en kleren voor een week? Dan ontkom je voor je bagage niet aan het grotere werk. De ideale roltas biedt een zee van ruimte, is stof- en waterdicht, heeft verstelbare bevestigingsbanden, reflectie én een slim ontluchtingsventiel. Zoals deze Dane Bagagerol, 40 of 60 liter.

www.motoport.nl
Adviesprijs 40L : € 64
Adviesprijs 60L : € 69

Rugzak voor motorrijdersMotorbepakking tassen zijkant motor

Illustraties: Ivo Van IJzendoorn

Toch op je rug?

Over rugzakken dragen op de motor lopen de meningen uiteen. Niet doen, zeggen veiligheidskenners: val je op je rug, dan maakt je nek een extra lange klap. Kun je toch niet zonder, kies er dan een met veel draagcomfort, veiligheid, reflectie én stevig laptopvak. Bijvoorbeeld de GIVI XStream 317, 30 liter, met regenhoes.

givi.it
Adviesprijs: € 131

Moderne klassieker

De klassieke zadeltas heeft de afgelopen jaren een flinke evolutie doorgemaakt. De huidige generatie biedt, net als het leren origineel, forse extra bagageruimte precies waar je die wilt hebben, maar is nog praktischer: licht, makkelijk afneembaar, opvouwbaar en zelfs te dragen als schoudertas. Zoals deze GIVI UT808, 2 x 25 liter.

givi.it
Adviesprijs: € 249

Tips & tricks

Moet je echt veel meenemen? Rijd dan even langs de veringspecialist of neem zelf de tijd om je veerinstellingen aan te passen.

  • Geen waterdichte zijtassen? Pak alles eerst in een vuilniszak en stop het daarna in je zijtas of -koffer. Door schade en schande wijs geworden…
  • Pers eerst de lucht uit je tassen, daarna aansnoeren. Compacte lading laat zich beter vastzetten dan een ballon.
  • Knip je spanbanden op maat. Losse eindjes kunnen tussen je draaiende delen terechtkomen: bloedlink.
  • Doe een plankje voor onder je jiffy boven in je tanktas. Dan heb je het bij elke tussenstop direct voor het grijpen.
  • Geld, papieren, mobieltje, zonnebril en een flesje drinken: doe alles wat je altijd mee wilt nemen in een handzaam tasje in je tanktas. Handig als je je motor even moet achterlaten.
  • Trek na de eerste 50 kilometer de zaak even goed na. Wat thuis mooi vast leek, kan halverwege losgewrikt zijn door wind en beweging.

Goede reis!

 

Foto: KNMV Nieuwsbrief

Bron: Motorrijders.nl

Share this article

You May Also Like