Kawasaki Versys 1000 SE getest

Om meteen het juiste kader te schetsen: de 2019 Versys werd nog steeds niet geconcipieerd als een all-road machine. Het avontuur dient ergens anders te worden opgezocht en anders te worden opgevat. De styling, de zitpositie en de veerwegen zijn evenwel klaar voor een rondje rijden. Met een veerweg van 150 mm, benadert hij zowel de BMW S1000 XR als de Ducati Multistrada 1200. Dankzij die royale veerweg is hij gewapend om zowel biljartvlakke als geaccidenteerde wegdekken tegemoet te treden. Wij reden tijdens deze presentatie met de SE-versie die gebruik maakt van doordachte technologie om de demping elektronisch te regelen. Interessant om te weten hierbij, is dat de voorgeprogrammeerde voorinstellingen (rider only, rider + luggage & rider en passenger + luggage) van de SE-versie, net wat sterker staat ingesteld en afgeveerd dan het standaard model zonder de KECS-vering. Dat laatste staat overigens voor ‘Kawasaki Electronically Controlled Suspension’ en ze werkt uitstekend.

Het frame en het motorblok werden op een aantal kleine ingrepen na, nagenoeg ongemoeid gelaten. Dat heeft alles te maken met de unanieme tevredenheid over de vorige Versys. Toch paste Kawasaki de link-triangel van de achtervering aan en kregen de elektronisch geregelde gaskleppen een update. De motor is nog steeds potent en smeuïg. De 1043cc viercilinder met vier kleppen per cilinder, is soepel onderin en sterk in het midden-toerengebied. Het maximum koppel bedraagt nog steeds 102 Nm (aan 7.500 opm), terwijl het piekvermogen 120 pk (aan 9.000 opm) bedraagt. Verrassend genoeg zit er ook nog een puike eindsprint richting 10.000 opm in. Tja, iemands origine valt nooit helemaal weg te cijferen natuurlijk. De zesbak met assist & slipperkoppeling, schakelt netjes en vlot met korte schakelwegen, daarbij geholpen door het ride-by-wire-systeem, het cruise controle-systeem en de quickshifter.

De SE-versie beschikt in tegenstelling tot de standaardversie over connectiviteit. Dat betekent dat je je smartphone met je motorfiets kan linken. Met behulp van Kawasaki’s Rideology App (beschikbaar in de Apple Appstore en voor Android) kan je ten allen tijde de algemene info van je Versys 1000 consulteren. Zo blijf je op de hoogte van het verbruik en de onderhoudsintervallen. De Rideology App houdt ook een log bij van de rit en laat je toe om basisinstellingen aan te passen. Zo kan je het dashboard naar wens instellen en het motormanagement aanpassen.

Conclusie

De nieuwe Kawasaki Versys 1000 SE, is een dijk van een motorfiets, zoveel is wel duidelijk. Eentje die je ook best tegemoet treed met de juiste (avontuurlijke) mindset. Het ‘mega’ 1000 cc motorblok heeft zijn strepen en degelijkheid reeds verdiend op gebied van fijne afstelling, vermogensafgifte, kracht en niet te vergeten op gebied van duurzaamheid. Waar de avontuurlijk ingestelde concurrerende machines vooral de cilinderinhoud- en pk-kraan hebben opengedraaid, en daardoor noodgedwongen hulp moeten inroepen van elektronica, kiest Kawasaki ervoor om een beproefde formule te upgraden. En dat op gebied van stijl, comfort en weloverwogen elektronica. Niet omdat het moet, maar omdat het mogelijk is vanuit een modern standpunt. Degradeert hij daardoor zijn voorganger naar de schroothoop? Absoluut niet.

Een uitgebreid testverslag lees je in de volgende editie van M&T.

 

Foto: Kawasaki

Tekst: Pieter Pacques/BJ

Bron: Motoren en Toerisme

Share this article

You May Also Like