MotoGP 2016 round-up: alle teams !

Na Sepang, Maleisië (01 februari) en Phillip Island, Australië (17 Februari) is het doek gevallen voor de laatste test op het circuit van Losial, Qatar. Een overzicht van wie-deed-wat met feedback van de fabriekscoureurs én onze (voorzichtige) prognose voor het komende seizoen:

Team Movistar Yamaha

Met een snelste tijd in Qatar en Maleisië lijkt regerend wereldkampioen Jorge Lorenzo klaar voor het nieuwe seizoen. Enkel wisselende track omstandigheden en valpartijen zorgden er in Phillip Island voor dat hij in de laatste sessie geen snelle tijd meer kon neerzetten en zo 4e eindigde. De basis staat als een huis, met een doorontwikkelde Yamaha M1 op maat van de immer professionele Lorenzo gemaakt. De zoektocht naar de juiste banden en ECU settings leek in vergelijking met sommige van zijn concurrenten maar weinig effect te hebben op de tijden van de Spanjaard. Toch had hij ook in Qatar nog te klagen over de nieuwe voorband (net als de meeste piloten): de zachte versie bleek te zacht en onstabiel. Voor de race binnen 2 weken zal Michelin dan ook een iets hardere versie voorzien.

Jorge blijft nuchter zoals altijd en wijst ook fijntjes op de tegenstand die serieuze sprongen voorwaarts heeft gemaakt. Hij verwacht daardoor ook geregeld verrassende resultaten: een piloot kan de juiste banden en ECU settings hebben gevonden de ene week maar een volgend weekend achter de feiten aanhollen. Sowieso is Lorenzo één van de topkandidaten om zichzelf op te volgen aan het eind van het seizoen.

Van Valentino Rossi weten we ondertussen dat hij niet (meer) de snelste is tijdens trainingen en kwalificaties. Tijdens deze tests draait Vale rond de 5e stek en vooral in Maleisië was hij ontevreden over het verschil met zijn teammaat Lorenzo. In Qatar concludeerde Vale, na een succesvolle race-simulatie, dat hij het vereiste niveau haalt om mee te kunnen strijden vooraan, al verwacht hij veel tegenstand uit onverwachte hoek de eerste races.

De negenvoudige wereldkampioen beslist in de loop van 2016 ook of hij er na dit seizoen mee stopt of nog 2 jaar doorgaat. Meteen 2 jaar, want dat is de standaard contractduur in de GP paddock. Dat zou willen zeggen dat de Italiaanse superster op het hoogste niveau wil meedraaien tot ver boven zijn 39e ! Het gele legioen in de tribunes zal het graag horen en kijkt ongetwijfeld uit naar de finale beslissing van ‘The Doctor’ later dit jaar.

Als Rossi even regelmatig kan zijn (weinig valpartijen en steeds rond het podium finishen) en er zijn kopje bij houden (je weet wel wat ik bedoel) heeft hij opnieuw kans om tot het eind van het seizoen mee te strijden voor de knikkers. Wat al die fans natuurlijk het liefst willen zien zijn overwinningen en die worden heel duur dit jaar. Rossi heeft door zijn leeftijd wel een ongeziene ervaring en rijdt altijd een sterk race-einde, als geen ander weet hij zijn race in te delen en om te gaan met versleten banden, iets wat wel eens van pas zou kunnen komen met de nieuwe Michelins. Vale werd trouwens nog kampioen op een tweetakt 500cc zonder al te veel snufjes, dus die nieuwe ECU loopt vast ook wel los.

Team Repsol Honda

Marc Marquez kende een, om het met een understatement te zeggen, controversieel seizoen. Hij had van bij het begin moeite om de brute power van zijn Honda op het asfalt te krijgen en ging meer dan eens te ver in zijn enthousiasme en rivaliteit met Rossi. MM93 verzamelde zo meer DNF’s dan een regerend kampioen zou willen waardoor hij al snel een kruis mocht maken over zijn 3e MotoGP titel.

De 2016 Honda RC213V krijgt een heel nieuw motorblok en die moet natuurlijk afgestemd worden om samen te werken met de Magnetti Marelli software. Na een moeilijke test in Maleisië (5e op 1.2 sec) kwam de doorbraak in Phillip Island met een breed lachende Marquez als resultaat. Die lach verstarde nog een paar keer na crashes in Qatar die gelukkig zonder gevolg bleven. De Spanjaard kon in de laatste sessie echter het goeie gevoel terug vinden en sprak van ‘licht aan het eind van de tunnel’. Om maar te zeggen dat de tests niet alles opleverden waar hij op hoopte maar, ook al is er nog werk aan de winkel, Marquez zal ook dit seizoen meestrijden voor de podiumplaatsen.

Ronduit teleurstellende wintertests waren het voor Dani Pedrosa. De kleine Spanjaard, die al geregeld onder vuur lag omwille van zijn gebrek aan MotoGP titels (250cc kampioen in 2004 en 2005), zal het ook dit seizoen niet makkelijk krijgen. Vorig jaar miste Dani compleet de bus toen hij al na Qatar moest geopereerd worden aan de voorarm (arm-pump) waardoor hij 3 races miste. Met nog 2 overwinningen aan het eind van het seizoen wist hij de meubelen nog te redden maar dit jaar lijkt het erop of eronder te worden voor de nochtans immer sympathieke Dani. Een Repsol Honda zitje is duur en mag in de eindklassering niet te dikwijls voorafgegaan worden door een satelliet piloot en dat is nu net wat wij dit jaar wel zien te gebeuren met Pedrosa.

Ducati Team

Vorig jaar was een verademing en doorbraak voor het Italiaanse fabrieksteam na een aantal moeilijke jaren. De ongekende topsnelheid van de GP15 Duc en bijhorende blitzstart van Andrea Dovizioso zorgden voor prachtige races, de regelmaat van Andrea Iannone voor een logische 5e plaats in het eindklassement. In het eerste jaar zonder concessies lijkt de nieuwe Ducati GP16 geen vanzelfsprekende start te gaan kennen door alle wijzigingen, vooral Dovi kende al de nodige aanpassingsproblemen. Zo moest hij in Maleisië gelegenheidsrijder Casey Stoner ruim voor zich dulden en slaagde hij er verder niet in zich in de buurt van de top 5 te hijsen. Iannone deed het telkens iets beter maar ook hij zal zich moeten reppen om de vele satelliet Ducati’s GP15 en GP14.2 voor te blijven. Sommige daarvan lijken nu al op een heel hoog niveau te acteren. Ducati zal er ongetwijfeld nog alles aan doen om de GP16 strijdklaar te krijgen, als het moet met nóg wat extra vleugels erbij, maar toch krijgen deze 2 Italiaanse volbloeden het niet makkelijk de eerste races.

Team Suzuki Ecstar

De Moto3 wereldkampioen van 2013, Maverick Viñales, mag zichzelf zonder blozen dé revelatie van deze wintertests noemen. Ondanks een mindere tweedaagse kon Maverick de Sepang test met een goed gevoel afsluiten om een paar weken later in Phillip Island volledig te ontploffen en de snelste tijd overall neer te zetten. De Suzuki was vorig jaar al goed. Op vlak van remmen, sturen, stabiliteit waren de blauwe Jappen meteen voorbeeldig. Enkel op vlak van vermogen kwamen ze tekort om echt al met de top mee te draaien in het seizoen van hun wederoptreden in de MotoGP. Voor het eerst had Team Suzuki last van wheelspin bij het uitkomen van een bocht, iets waar ze maar wat blij mee waren want dat bevestigt dat je power in overvloed hebt. Suzuki is back en Viñales lijkt de man die kan verrassen en zich tussen de gevestigde waarden hijsen als hij er ook in slaagt deze goeie vorm een hele race vol te houden.

Aleix Espargaro heeft voorlopig veel moeite om het tempo van zijn minder ervaren teammaat te volgen. Gefrustreerd door het weer en slechte voorbanden, moeite om de goeie houding te vinden, … de signalen die Aleix de wereld instuurde waren van een compleet andere orde dan die van zijn teammaat die zich fluitend leek aan te passen aan onder andere de gloednieuwe seamless up + down gearbox van Suzuki.

Aprilia Racing Team Gresini

Het wederoptreden van Aprilia op het hoogste niveau vorig seizoen leverde niet het gewenste resultaat op. Met een motor die totaal niet competitief was, afgeleid van de CRT machines die we kenden van vorige jaren, wisten Alvaro Bautista en Marco Melandri geen vooruitgang te boeken. Vooral Melandri reed alsof hij een onzichtbaar anker vooruittrok en werd aan het eind van het seizoen vervangen door Stefan Bradl, de spectaculaire Duitser. Ook nu hinken de Aprilia’s wat achterop in de tijdstabellen maar kunnen ter verdediging inroepen dat ze dit jaar wél met een compleet nieuw pakket voor de dag komen. Een prachtig nieuw prototype, de 2016 RS-GP, waaraan beide piloten nog moeten wennen en veel ontwikkelen om misschien volgend jaar een Suzuki’tje te kunnen doen?

Satelliet Teams

Druk op de ketel bij Monster Yamaha Tech 3. Teambaas Hervé Poncharal benadrukte onlangs nog dat dit het jaar van de waarheid wordt voor beide piloten, aangezien ze allebei einde contract zijn. Het Yamaha satelliet team voelt de hete adem van de vele Ducati’s in de nek en mogen terecht ongerust zijn na de wintertests waar ze niet verder kwamen dan 9e en 10e plaatsen. Het evenaren van zijn 6e plaats in 2015 wordt voor Bradley Smith dus een hele opgave. De Engelsman, nog altijd maar 25, klaagt dan ook steen en been over de banden en het verschil dat er toch nog zal zijn met de echte fabrieksteams terwijl Pol Espargaro nog voorzichtig positief probeert te zijn.

Veel afwisseling in de testresultaten van Cal Crutchlow, de enige piloot van het LCR Honda Team. In Sepang had Cal nog veel moeite om de ECU te laten samenwerken met zijn Honda. In Phillip Island boekte hij een plotse vooruitgang waarmee hij ook zichzelf verbaasde met een 3e tijd algemeen als resultaat. Ook in Qatar verliep alles naar wens tot de Honda onderuit ging en in de daarop volgende tuimeling bovenop Cal terecht kwam, gelukkig zonder gevolg voor Cal die de test uiteindelijk als 7e afsloot. We verwachten dat Crutchlow zich geregeld zal mengen in de debatten vooraan, alvast meer dan vorig jaar.

Bij een training met de MX fiets had Jack Miller in het tussenseizoen zijn rechterbeen gebroken waardoor hij de test in Maleisië aan zich moest laten voorbij gaan. De tweedejaars GP piloot, op een Honda bij EG 0.0 Team Marc VDS was er wel bij in Australië en moest, net als iedereen, wennen aan alle nieuwigheden met een 15e plaats als gevolg. Bij de test in Qatar moet Miller teammaat Tito Rabat al voor zich dulden. Rabat mag dan eerstejaars GP piloot zijn, met een wereldtitel in Moto2 en 10 seizoenen in de paddock mag hij zich al een veteraan noemen in vergelijking met Miller, die pas aan zijn 6e seizoen start. Rabat zal ongetwijfeld groeien dit seizoen naarmate hij de GP machine leert kennen, we hebben ook op het hoogste niveau nog niet het laatste gezien van Tito!

Ducati is in de meerderheid dit jaar op de grid met nieuwe GP16’s en satelliet teams met de GP15 en de GP14.2, zoals het Aspar MotoGP Team. Het spreekt voor zich dat we van Eugene Laverty niet meteen podiumplaatsen moeten verwachten. Laverty kon enkel de Qatar test afwerken zonder noemenswaardige incidenten en was daardoor gematigd positief, na weken van pech en een zware crash in Sepang. Kersverse teammaat Yonny Hernandez eindigt als 12e in Qatar en was daarmee best tevreden nadat hij eerder Phillip Island met een wrang gevoel had verlaten omwille van de weersomstandigheden en andere tegenslagen. Strijden om een plaats in de top 10, daar gaat het om bij Yonny en daar zien we de strijdlustige Colombiaan wel toe in staat.

Scott Redding, de naam viel al eerder in dit artikel en hij zal nog dikwijls vallen dit seizoen vermoeden we. In Sepang behaalde hij de 7e tijd, zonder dat hij had geprobeerd een snelle tijd te zetten. Hij moest immers nog wennen aan de Octo Pramac Ducati GP15. Phillip Island werd een doorgedreven regentraining maar in Qatar achtte Redding zijn moment gekomen. Nadat hij zich naar eigen zeggen had geamuseerd op de motor kon hij het potentieel van zijn Duc tonen door af te sluiten op een 2e plaats met enkel kampioen Lorenzo voor zich. Top 6 is het doel van Scott en wij zouden het hem alvast graag zien doen, op zijn eigen spectaculaire manier. De teammaat van Redding, Danilo Petrucci kwam in Phillip Island lelijk ten val en werd met succes geopereerd aan de rechterhand. De vervanger van Petrucci is een andere Italiaan, Michele Pirro.

Wie ook een hele winter constant aan een hoog niveau heeft gepresteerd is Hector Barbera, op een Ducati GP14.2 bij Avintia Racing. Met een 3e , 5e en 9e eindnotering in de 3 grote tests zit hij zeker op schema, aangezien hij zelf aangeeft dat zijn strijd dit seizoen zal gestreden worden tussen de 5e en 10e plaats. Loris Baz, de andere piloot van Avintia Racing, kunnen we misschien wel de geluksvogel van de voorbije wintertests noemen. Zo goed als iedereen is wel eens gevallen, niemand echter had zoveel geluk als de Fransman die de tweede dag van Sepang van een crash aan +290 km/u gewoon weg stapte met niet meer dan wat stramme spieren. Oorzaak van de crash was een ontplofte Michelin achterband, na onderzoek zou te weinig druk de oorzaak zijn geweest maar de band werd uit voorzorg toch ‘geband’ voor de rest van de test. Baz liet zich in Phillip Island opnieuw opmerken maar dan met een knappe 7e plaats wat zeker in de lijn de verwachtingen ligt, net als bij zijn teammaat.
De kaarten zijn opnieuw geschud voor de fabriekspiloten en met Viñales lijken de toppers er een te duchten concurrent bij te krijgen. Veel satelliet teams zijn van plan zich ook te mengen in de debatten nu de regels iets meer op elkaar afgestemd zijn. Wij kijken alvast vol ongeduld uit naar de eerste race in Qatar, van 17 tot 20 Maart.

Image: De MotorSite

Bron: De MotorSite

Tags:
Share this article

You May Also Like