MV Agusta Brutale 1000RR

Dissociatieve identiteitsstoornis of meervoudige persoonlijkheidsstoornis (mps)) is een psychische aandoening waarbij iemand afwisselend twee (of meer) van elkaar te onderscheiden persoonlijkheidstoestanden kan aannemen. Dit zou een omschrijving van de MV Agusta Brutale 1000RR anno 2020 kunnen zijn. Waarom dat zo is, lees je verderop in deze test. 

Tijdens de presentatie van de nieuwste telg en paradepaard van het Italiaanse MV Agusta konden we een woordje wisselen, via ‘n videoconference set-up natuurlijk, met Brian Gillen, de projectmanager die de ontwikkeling van de Brutale voor zijn conto nam.De vorige generatie van deze supernaked had een zeer duidelijk afgelijnde manier van rijden: vinnig op het gas, zeer scherp sturend en een sportief/spartaanse zithouding.  Kortom, een beest dat enkel geschikt was voor piloten met ervaring en durf. Wat MV Agusta nu op de markt brengt met de nieuwe 1000RR is een motorfiets die zowel de veeleisende, sportieve rijder, als de recratief genietende min of meer ervaren motorrijder kan behagen. Een motorfiets met een meervoudig persoonlijkheidskenmerk dus.

De ontwikkeling van deze nieuwe MV Agusta duurde ruim vijf jaar en begon, zoals zoveel vernieuwingen, in de racerij. De grote uitdaging was om deze nieuwe 1000 RR, constant snelle rondetijden te laten draaien zonder dat de rijder daarbij steeds enorme inspanningen moet leveren.  Alle daarbij vergaarde informatie en data resulteerde uiteindelijk  in wat we onder onze kont kregen tijdens de presentatie van de Brutale 1000RR.

Trust in thrust

Ten opzichte van de Brutale van de vorige generatie, is de nieuwe zomaar eventjes 50pk sterker. Dat betekent een vermogenswinst van om en bij de 25%. MV heeft die winst kunnen door de inertie van de bewegende delen vanaf de motor via de overbrenging te reduceren. Een ingenieus semi- dry sump smeersysteem verzekert de motor van een ideale smering van de onderdelen en dat ook in extreme omstandigheden. Ook zijn de in- en uitlaatkanalen grondig herwerkt en de verbrandingskamer kreeg ook een andere vormgeving op basis van F1-technologie. Dat laat toe om het maximum toerental naar een hoger niveau te brengen en logischerwijs genereert een hoger toerental meer pk’s. 208 pk hou je echter niet zomaar in de hand. Daarom ging MV Agusta een  exclusieve samenwerking met electronicabedrijf aan. Naast het gebruikelijke ABS en tractiecontrole, is er een launchcontrole-systeem en een Front Lift Control-systeem. Dat laatste is een evolutie is van het gekende Anti-wheeling systeem. Er zijn 4 mappen beschikbaar RACE, SPORT, RAIN en CUSTOM. In elk van die mappen zijn er nog persoonlijke aanpassingen mogelijk zoals gasrespons, motorrem, tractie control. Enkel in de custompositie kan je ook de semi-actieve vering instellen.

Al die features maken het ook voor iets minder ervaren piloten mogelijk om te genieten van het beest. Het testtraject liep door kleine dorpjes en ook daar was het mogelijk om op een comfortabele, rustige manier met de Brutale om te gaan. Aan lagere toerentallen valt er weinig te bespeuren van de kracht en de immense acceleratie van de 1000RR. Dit is dan ook de zachte, vriendelijke en vooral breed inzetbare kant van de Brutale 1000RR.

Design en Details

De Brutale bleef, z’n kenmerkende looks behouden. Er zijn wel merkbare wijzigingen aangebracht zoals een volledig hertekende kont met ingebouwde LED achter- en stoplicht en de winglets ter hoogte van de bovenste radiatorhoeken. Het voorlicht behield z’n typische vorm behouden maar is nu gevuld met LED-lichten die zich aanpassen, zelfs de lichtstraal verandert van richting afhankelijk van de snelheid en de hellingshoek die de moto neemt. De daglichten zorgen ervoor dat de Brutale vanuit iedere hoek herkenbaar blijft.

Het TFT-dashboard biedt een goed overzicht van toerental, snelheid, gekozen mapping en andere instellingen. Het blijft ook bij sterk daglicht goed afleesbaar. De mappenkeuze wijzig je met de startknop op de rechter stuurhelft, waar ook de aparte Launch Control-knop gemonteerd staat. Op de linker stuurhelft bedien je met een knop de boordcomputer, waarmee je meer gedetailleerde instellingen kan kiezen.

Om het geheel en de mogelijkheden van het TFT-dashboard maximaal te benutten is er een app beschikbaar die je op je smartphone kan downloaden om  zo een bluetooth-verbinding te maken met de Brutale. Zo kan je ondermeer naar muziek luisteren tijdens een rit of zelfs naar het werk bellen dat je een omleiding hebt onderweg en dus later zal zijn.  Vanaf je smartphone kan je zelfs de instellingen van de motor wijzigen.

Chassis en vering

Volgens MV Brutale-traditie is het frame opgebouwd uit een combinatie van stalen buizen en aluminium zijpanelen. Er is ook veel werk gestoken in de ergonomie, die zowel controle over de motorfiets als comfort moet combineren. De semi-clip-on stuurhelften geven een duidelijk sportief karakter.  De remmen worden geleverd door Brembo. De Stylema-types worden gestuurd door een Bosch 9 plus systeem dat een specifieke ABS-racemodus heeft. De Öhlins-vering, zowel voor- als achteraan, is semi-automatisch gestuurd en past zich aan volgens het aanremmen. De veervoorspanning is wel manueel in te stellen.

Kers op de chassis-taart zijn de speciaal voor de Brutale 1000RR vervaardigde, handgefreesde steunen, die een electronisch gestuurde stuurdemper op zijn plaats houden. Kan ongelofelijk nuttig zijn als je tot 300km/uur gaat met een naked.

Conclusie

Een super naked met 208 pk aan 13.450 opm en 116Nm die voor elke motorrijder toegankelijk en bruikbaar moet zijn is misschien wel een utopie. Toch heeft MV zijn ongelofelijke best gedaan om een instrument met twee gezichten te ontwikkelen. Geen zwart-witverhaal maar wel een win-win verhaal. Ik wil er wel nog aan toevoegen dat beginnende motorrijders best eerst nog wat ervaring opdoen. 

Tekst: Wim Depraetere

Foto’s: MV Agusta Benelux/Jacco van de Kuilen

Bron: Motoren & Toerisme

Share this article

You May Also Like