MX 2017: Honda CRF450R

Schermafbeelding 2016-08-12 om 17.21.56Voor de ontwikkeling van de 2017 CRF450R begon Honda met een wit blad. Een radicale verandering ten opzichte van de laatste acht seizoenen was dan ook het resultaat. Optisch ziet de nieuwe CRF450R er een stuk agressiever en tegelijkertijd frisser uit dan z’n voorganger. Het overvloedige gebruik van rood – het is niet voor niets een ‘Big Red’ –product – doet overigens denken aan de legendarische ‘all red’-modellen van eind jaren ’80. Volgens nostalgici de mooiste Honda-crossers ooit.

 

Vernieuwd rijwielgedeelte

Wat meteen opvalt aan het 2017-model is de terugkeer van een Showa voorvork. Werd er op de 2016-versie nog een luchtgeveerde PSF2 voorvork van Kayaba gemonteerd, dan koos Honda nu opnieuw om de vertrouwde weg in te slaan. De 49 mm Showa voorvork is niet luchtgeveerd maar heeft ‘conventionele’ stalen veren. De veerweg bedraagt 305 mm. Achteraan werd eveneens een Showa schokbreker gemonteerd. De veerweg daarvan is 314 mm.

Schermafbeelding 2016-08-12 om 17.22.15

Honda pakte ook de rest van het rijwielgedeelte aan met een nieuw aluminium frame. Concreet is dit al de zevende generatie van Honda’s aluminium crossframe en dat op 20 jaar tijd. De machine kreeg een 2,2 mm lager zwaartepunt en een 11 mm kortere wielbasis. Die ingrepen moeten de handelbaarheid verbeteren.  Zoals we dat van Honda de afgelopen jaren gewoon zijn, werd er een Renthal stuur gemonteerd.

De CRF450R kreeg ook een lichter subframe.  Bovendien werd er flink gewicht bespaard door een titanium benzinetankt te monteren. Dat alles samen maakt dat de nieuwe CRF450R rijklaar 110,6 kg weegt.  Concreet betekent dat een gewichtsbesparing van een halve kilogram ten opzichte van het 2016-model.

 

Motor en elektronica

Honda pakte ook het blok van de CRF450R aan. Men bleef bij de keuze voor een bovenliggende nokkenas maar de inlaatkleppen werden wel iets breder, terwijl de klephoeken gereduceerd werden. Verder werden zowel het inlaat- als het uitlaattraject verbeterd. Volgens Honda resulteerde dat in een vermogenswinst die vooral in het midden en hoge toerengebied merkbaar is. Het maximaal vermogen zou nu 11% meer bedragen dan bij de vorige CRF450R. Ook de uitlaatlijn werd hertekend. Het traject is nu iets korter geworden. De CRF450R heeft nog steeds twee uitlaatdempers, die zijn nu iets minder lang geworden.

Schermafbeelding 2016-08-12 om 17.22.27

Op het gebied van elektronica houdt Honda voorlopig de boot af. Geen launch control of tractiecontrole dus op de nieuwe CRF450R al kan je wel drie verschillende motormappings selecteren via een knop aan de linker stuurhelft. Maar het EMSB-systeem stond ook al op het 2016-model. Nieuw is wel dat je een elektrische starter kan laten monteren op de CRF450R maar dat is dan wel een optie.

Leverdata en prijzen zijn voorlopig nog niet bekend.

 

Bron: De Motorsite

Share this article

You May Also Like