MY 2017: Harley-Davidson toermodellen

Harley-Davidson heeft een volledig nieuw toer-gamma voorgesteld. Geen nieuwe modellen, wel vernieuwde modellen maken er deel van uit. De grote nieuwigheid zit ‘m in de motorblokken.

 

Milwaukee-Eight

Alle toermodellen worden vanaf modeljaar 2017 immers aangedreven door de Milwaukee-Eight V-Twin. De Milwaukee-Eight is de achtste generatie van ‘Big Twin’-blokken van de Motor Company.

Enigszins verwarrend is de ‘107’ die op de luchtfilterkast van de nieuwe Milwaukee-Eight prijkt. Dit slaat, uiteraard, op de cilinderinhoud van het nieuwe blok. Namelijk 107 cubic inch (of op z’n Europees 1745cc). Het 107-blok komt in twee versies: een luchtgekoelde versie en een zogenaamde ‘Twin-cooled’-versie. Bij deze laatste worden de cilinderkoppen met vloeistof gekoeld.

Harley’s Custom Vehicle Operations-divisie (CVO) ontwikkelde nog een derde versie van het nieuwe Milwaukee-Eight-blok. Deze meet geen 107 maar 114 cubic inch (of 1870cc).

 

Nieuwe vering

Naast nieuwe motorblokken kregen de Harley-toermodellen ook nieuwe veerelementen. Zo is de veervoorspanning van de achterschokbreker voortaan beter instelbaar. De voorvork werd dan weer samen met het Japanse Showa ontwikkeld. Binnenin is de nieuwe voorvork voorzien van het SBDV-systeem. Voluit staat dat voor Showa Dual Bending Valve. De technologie daarvoor werd vanuit cartridge-voorvorken uit de racerij ontwikkeld.

 

Modellen-overzicht

Het luchtgekoelde Milwaukee-Eight-blok zal voortaan de Street Glide Special, de Road Glide Special, de Road King en de Road King Classic aandrijven. Daarnaast huist de krachtbron ook in de Freewheeler trike.

De Twin-Cooled-versie van het Milwaukee-Eight-blok zal de Ultra Limited, de Ultra Limited Low, de Road Glide Ultra en de Tri Glide Ultra aandrijven.

CVO-modellen Limited en Street Glide zijn voorzien van de 114-versie van het Milwaukee-Eight-blok. In die versie zou het Milwaukee-Eight-blok zo’n 100 pk produceren. Daarmee zijn de CVO-modellen meteen de allerkrachtigste Harley-toermachines ooit.

Bron: Motorsite.be

Share this article

You May Also Like