MY 2017: Yamaha R6

Net op het moment dat velen de Supersport 600 bijna dood en begraven verklaren, lanceert Yamaha dé nieuwe R6. De reeds eind 2005 gelanceerde machine, was op een paar cosmetische opsmukjes na, allang aan een ingrijpende update toe.

Die ingrijpende update krijgt de R6 nu van Yamaha. Zo mag de ‘kleine’ R6 enkele stijlkenmerken van de R1 superbike overnemen. Niet alleen het agressieve front, maar ook de LED-verlichting hoort daarbij. Verder zijn de richtingaanwijzers voortaan geïntegreerd in de stroomlijn, kreeg de machine een nieuwe aluminium benzinetank en een achterpartij die aan die van de R1 doet denken.

Was de huidige R6 nog een vrij analoge motorfiets, dan stapt het 2017-model echt wel de digitale wereld binnen. Ride-by-Wire had de ‘oude’ R6 al, Yamaha borduurt op het YCNet op het moment dat velen de Supersport 600 bijna dood en begraven verklaren, lanceert Yamaha dé nieuwe R6. De reeds eind 2005 gelanceerde machine, was op een paar cosmetische opsmukjes na, allang aan een ingrijpende update toe.

Die ingrijpende update krijgt de R6 nu van Yamaha. Zo mag de ‘kleine’ R6 enkele stijlkenmerken van de R1 superbike overnemen. Niet alleen het agressieve front, maar ook de LED-verlichting hoort daarbij. Verder zijn de richtingaanwijzers voortaan geïntegreerd in de stroomlijn, kreeg de machine een nieuwe aluminium benzinetank en een achterpartij die aan die van de R1 doet denken.

Was de huidige R6 nog een vrij analoge motorfiets, dan stapt het 2017-model echt wel de digitale wereld binnen. Ride-by-Wire had de ‘oude’ R6 al, Yamaha borduurt op het YCC-T-systeem (Yamaha Chip Controlled Throttle) verder om de R6 drie rijmodi te geven. Een standaardmode en twee andere rijmodi. Deze modi controleren de gasklep en zorgen telkens voor een andere gasrespons. Daarnaast mocht ook een tractiecontrole-systeem natuurlijk niet ontbreken op de nieuwe R6. De berijder van de R6 heeft voortaan de keuze over zes verschillende niveau’s van tractiecontrole. Bovendien kan het systeem ook uitgeschakeld worden.

Yamaha pakte ook het rijwielgedeelte aan. Het frame lijkt ongewijzigd gebleven maar Yamaha gaf de R6 nieuwe KYB-veerelementen. Die behelsen een 43 mm voorvork, die volledig instelbaar is en een achterschokbreker die volledig instelbaar is. Verder kreeg de R6 ook een nieuw zitje en een magnesium subframe waardoor het gewicht enigszins daalde. Toch maakt het magnesium subframe geen verschil in de eindafrekening. Yamaha claimt dat de nieuwe R6 rijklaar 190 kg weegt en daarmee is hij net 1 kg zwaarder dan de oude. Het verschil zit ‘m allicht in de toevoeging van een ABS-systeem.

Dat ABS-systeem is vooraan gekoppeld aan twee schijfremmen van 320 mm met radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen en een Nissin hoofdremcilinder. Achteraan kreeg de R6 een nieuwe remklauw. Het ABS-systeem is standaard afgesteld voor hard remmen op ‘inperfecte’ wegdekken. C-T-systeem (Yamaha Chip Controlled Throttle) verder om de R6 drie rijmodi te geven. Een standaardmode en twee andere rijmodi. Deze modi controleren de gasklep en zorgen telkens voor een andere gasrespons. Daarnaast mocht ook een tractiecontrole-systeem natuurlijk niet ontbreken op de nieuwe R6. De berijder van de R6 heeft voortaan de keuze over zes verschillende niveau’s van tractiecontrole. Bovendien kan het systeem ook uitgeschakeld worden.

Yamaha pakte ook het rijwielgedeelte aan. Het frame lijkt ongewijzigd gebleven maar Yamaha gaf de R6 nieuwe KYB-veerelementen. Die behelsen een 43 mm voorvork, die volledig instelbaar is en een achterschokbreker die volledig instelbaar is. Verder kreeg de R6 ook een nieuw zitje en een magnesium subframe waardoor het gewicht enigszins daalde. Toch maakt het magnesium subframe geen verschil in de eindafrekening. Yamaha claimt dat de nieuwe R6 rijklaar 190 kg weegt en daarmee is hij net 1 kg zwaarder dan de oude. Het verschil zit ‘m allicht in de toevoeging van een ABS-systeem.

Dat ABS-systeem is vooraan gekoppeld aan twee schijfremmen van 320 mm met radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen en een Nissin hoofdremcilinder. Achteraan kreeg de R6 een nieuwe remklauw. Het ABS-systeem is standaard afgesteld voor hard remmen op ‘inperfecte’ wegdekken.

 

Bron: De Motorsite

Share this article

You May Also Like