De nieuwe Triumph Speedmaster

Triumph introduceert voor modeljaar 2018 de Bonneville Speedmaster. De Speedmaster komt in Triumphs Bonneville line-up tussen de T120 en de Bobber te zitten. Met deze motorfiets bouwt Triumph verder op z’n klassiek custom erfgoed. De Speedmaster is qua DNA ontegensprekelijk een Bonneville maar heeft ook dezelde attitude die de Bobber zo uniek maakt. Volgens Triumph brengt de Speedmaster een andere dimensie met zich mee, en combineert hij klassieke Britse custom-stijl met een nog hogere afwerkingsgraad. Die hogere afwerkingsgraad komt tot uiting in betere veringcomponenten, remmen, LED-lichten en elektronica.

 

Styling

 

Met z’n hardtail look, naar achteren gekantelde ‘crossstuur’, naar voren gepositioneerde voetsteunen en passagiersbeugel heeft de Speedmaster een heel eigen look. De motorfiets komt in drie verschillende kleuren:

Jet Black

Cranberry Red

Fusion White/Phantom Black

Elektronica

 

De Triumph Speedmaster mag er dan ‘retro’ uitzien, qua elektronica is hij zeker ‘neo’. De Speedmaster heeft LED-verlichting (koplamp, remlicht, nummerplaatverlichting, richtingaanwijzers). Verder moet de elektronica vooral het leven aangenamer maken op de Speedmaster. Daarbij zorgt het ABS-systeem voor de nodige veiligheid. Verder vind je een uitschakelbare tractiecontrole, ride-by-wire en een cruise controle-systeem dat zich met één knop laat bedienen. De berijder van de Speedmaster heeft ook de keuze over twee verschillende rijmodi: Road en Rain.

 

Motorblok

De Speedmaster deelt z’n motorblok met de Bonneville T120. De 1200cc paralleltwin heeft een maximaal vermogen van 77 pk aan 6.100 opm, terwijl het maximum koppel 106Nm aan 4.000 opm bedraagt. De zesbak wordt met behulp van een geassisteerde koppeling bediend.

 

Rijwielgedeelte

Net als bij de Bobber het geval is, lijkt de Speedmaster een ‘hardtail’ te zijn. De schokbreker met 73mm veerweg wordt echter ‘weggemoffeld’ onder het zadel. Vooraan heeft de Speedmaster een voorvork van 41mm met een veerweg van 90mm. Remmen gebeurt vooraan met twee remschijven van 310mm die door Brembo tweezuigerremklauwen bediend worden. Achteraan is de enkele remschijf van 255mm aan een Nissin eenzuigerremklauw gekoppeld. De Speedmaster staat op 16-duims spakenwielen.

 

 

Accessoires

Voor wie de Speedmaster toch nog iets fraaier mag zijn, heeft Triumph twee kits ontwikkeld de Highway- en de Maverick-kit.

 

Bron: De MotorSite

 

Share this article

You May Also Like