Nieuws van KTM

Lag de focus van KTM op de Intermot-beurs begin oktober nog op de avontuurlijke hoogpoters, dan trekt het Oostenrijkse merk in Milaan vol de kaart van zijn sportieve streetfighters. Exit (super)avonturiers, enter de (super)graafschappen. Met de klemtoon op grààf!

125 Duke en 390 Duke
Laat ons beginnen met de kleinsten in de stal, want zowel de 125 als de 390 Duke werden aardig onder handen genomen voor 2017. Uiterlijk springt meteen de gesplitste koplamp in het oog, die net zoals zijn compagnon achteraan kan rekenen op LED-technologie. Zat de uitlaat bij de vorige reeks nog onder het blok getukt, dan verhuist die nu naar de rechterzijde van de fiets, terwijl ook het kenmerkende vakwerkframe hertekend werd – het beschikt in 2017 over een bolt-on subframe en een lichtgewicht swingarm. Daarenboven werd de tank opgeblazen tot 13,4 liter. Beide viertakt monocilinders voldoen vanaf nu ook aan de EURO4-normering, en hebben elektronische injectie, dubbele bovenliggende nokkenassen, een driewegkatalysator en een balansas aan boord. De 125 Duke moet het doen met 15 paardjes aan de ketting, terwijl de 390 er een aardige 44 veil heeft. Het dashboard blinkt uit dankzij het ruime TFT-scherm, waarvoor het KTM ‘My Ride’-multimediasysteem optioneel verkrijgbaar zal worden. Privileges als een slipperclutch en ride-by-wire zijn evenwel voorbehouden voor de 390.

1290 Super Duke R
Al zaten we natuurlijk met zijn allen uit te kijken naar de oppergraaf, en die ontgoochelde niet. De nagelnieuwe 1290 Super Duke R deelt het kenmerkende LED-smoelwerk van zijn kleine broertjes, al is die splitsing in dit geval ook functioneel: op de Super Duke R dubbelt dat hiaat immers als luchtinlaat voor het vernieuwde LC9-blok. Dat perst er 177pk uit bij 9.750 toeren, wat de 195 kilogram wegende Super Duke R aan een ongelooflijke rotvaart over het asfalt moet jagen. Om al dat geweld in bedwang te houden, steunt het beest op nieuwe WP 48mm voorpoten, die stugger werd afgeregeld dan zijn voorganger. Zowel voor- als achteraan kan de veringwinkel volledig naar uw goeddunken worden ingesteld. Verdere opsmuk vinden we onder meer in het sleutelloos contact en het volledig TFT-dashboard, terwijl er ook behoorlijk aardig geshopt kan worden in de optiewinkel van de Oostenrijkers.

790 Duke
Pal tussenin de lichte mono’s en hun amper in cijfers te bevatten grote broer heeft KTM voor modeljaar 2018 (nog even geduld, dus) een nieuwe tweecilinder aangekondigd: de 790 Duke. Een ruwe diamant, als u het ons vraagt – meer in de letterlijke dan in de figuurlijke zin van het woord. Het ranke lijnenspel zorgt er immers voor dat de 790 Duke er schitterend uitziet, vanuit eender welke ooghoek. Z’n franke smoelwerk en esthetisch knap centraal geplaatste uitlaat geven ‘m een heerlijke ruwheid mee. Laat ons vooral hopen dat er voor de definitieve fiets niet al te veel meer langs de tekentafel gepasseerd dient – dit concept is gewoon af. De 790 Duke zou het nagelnieuwe LC8C staande twin motorblok in het indrukwekkende torso gepast krijgen, waarbij de eind-C staat voor Compact. Veel specificaties geven de Oostenrijkers niet mee, al mogen we wel al noteren dat de 790 Duke voorzien wordt van ride-by-wire, een quickshifter, custom rijmodi en evenzeer aanpasbare tractiecontrole.

 

Bron: De Motorsite

Share this article

You May Also Like