Op komst: KTM 790 Adventure R

De eind vorig jaar gelanceerde KTM 790 Duke is dit jaar één van de belangrijkste nieuwkomers op de motormarkt. Het 105 pk sterke paralleltwin motorblok werd door journalisten van over de hele wereld geprezen. Nu stopt KTM dat nieuwe paralleltwin blok in een Adventure! De foto van de KTM 790 Adventure hierboven mag dan wel een spionagefoto lijken, toch is het een officieel persbeeld van de constructeur zelf. KTM gaf nu al deze beelden vrij. Om speculatie tegen te gaan of om de concurrentie de stuipen op het lijf te jagen? Hoe dan ook, middengewicht adventure-motoren als de BMW F 850 GS en de Triumph Tiger 800 XC hebben er vanaf volgend jaar een concurrent bij.

Het 799 cc metende LC8c paralleltwin blok dat we van de 790 Duke kennen wordt dus de krachtbron van deze middenklasse adventure. De lage benzinetank zal voldoende benzine kunnen bevatten om de tweecilinder een autonomie van 400 km te geven. KTM zegt dat ook de zadelhoogte relatief laag zal zijn om zo een optimale controle over de motorfiets te garanderen. Dit kadert uiteraard in KTM’s politiek om de ergonomie van deze motorfiets zo aanpasbaar mogelijk te maken.

De 790 Adventure R zal uiteraard van WP-vering voorzien zijn. Volgens KTM krijgt de machine een lange veerweg en wordt de achterschokbreker volgens het beproefde PDS-systeem rechtstreeks op de achterbrug bevestigd. Vooraan krijgt de 790 Adventure R twee radiaal bevestigde vierzuigerremklauwen. De gespaakte wielen duiden op het offroad-karakter van deze motorfiets. Ook het ABS-systeem zal aan offroad-omstandigheden aangepast kunnen worden. Daarnaast zal de KTM 790 Adventure R over nog meer rijhulpmiddelen zoals een IMU en rijmodi beschikken. Uiteraard zal er ook voor deze machine een breed gamma aan KTM Power Parts ontwikkeld worden.

Op de details over de nieuwe KTM 790 Adventure R is het nog wachten tot op de officiële voorstelling. Die zal op 6 november in Milaan plaats vinden. Wellicht wordt daar ook een meer straatgerichte (basis)versie van de machine voorgesteld.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: KTM

Bron: De Motorsite

Share this article

You May Also Like