Rij-indruk: Yamaha MT-07

De laatste jaren wordt ons met alle mogelijke middelen ingelepeld dat we niet aan hokjesdenken mogen doen. Out-of-the-box denken zou zoveel beter zijn, verandering is een vereiste. Yamaha koos er bij de nieuwe MT-07 voor om niet echt ‘out-of-the-box’ te gaan denken, maar slechts de hoogstnodige wijzigingen door te voeren. Niet bepaald wat ons wordt voorgespiegeld door coaches en goeroes allerhande, maar misschien toch de juiste keuze wanneer je een goed product nog beter wil maken.
Yamaha strooit kwistig in het rond met de slogan ‘The dark side of Japan’. Op één of andere manier denk ik daarbij altijd aan ‘Kill Bill’ van Quentin Tarantino, waar Uma Thurman met Samuraizwaarden honderden ledematen van een horde Japanse maffiosi afhakt. Een echte Beatrix Kuddo (het personage van Uma Thurman) schuilt er echter niet in de MT-07. De nieuweling zoekt dan wel de aansluiting met de MT-10 en de MT-09, maar er is bewust voor gekozen om van de MT-07 de minst agressieve van dit drietal te maken, omdat hij op die manier een groter publiek aanspreekt. Het meest opvallende daarbij is dat Yamaha de MT-07 niet heeft uitgerust met de typerende, boos kijkende, dubbele koplamp van de zwaardere MT’s. Achteraan zit wel nog de vette 180mm slof gemonteerd die stoer oogt, maar tegelijk ook wat zwaarder weegt en minder snel stuurt dan bvb. een 160mm exemplaar zoals gebruikt op de meeste concurrenten. Ook de tank werd aangepast en ziet er nu een stuk agressiever uit. De MT-07 zit weldegelijk aan de donkere kant van Japan, maar dan wel daar waar er nog een beetje licht schijnt in de duisternis.
Dat deze motorfiets voor Yamaha heel belangrijk is, wordt snel duidelijk wanneer we er de verkoopscijfers bijhalen. Zowat één op de vijf verkochte Yamaha’s is een MT-07. Logisch, wanneer je weet dat de motorfiets zowat voor iedereen geschikt moet zijn. Opstappers vinden, zeker met de 35kW versie, een lichte, handelbare beginnersmoto, maar de MT-07 biedt in de ongelimiteerde versie, met zijn 55kW (75pk), voldoende vermogen om ook meer ervaren motorrijders te bedienen. Door de prijs ook zeer gunstig te houden, met  € 6.999  in België en € 7.999 in Nederland, verlaagt de drempel om tot aankoop over te gaan ook meteen een stuk, waardoor motards die eerder occasioneel met de motor op stap gaan de aankoop iets makkelijker kunnen verantwoorden.
Tekst: Jochen Scheire
Foto’s: Yamaha/Jonathan Godin
Share this article

You May Also Like