Sherco Enduro

Net als Beta is het Franse Sherco een challenger die al jaren, beetje bij beetje, aan marktaandeel wint. Van de Fransen waren we ondertussen gewend dat ze aan het begin van elke zomer hun basismodellen voor het daaropvolgende modeljaar voorstelden. In de herfst volgde dan het Factory- en/of het Six Days-gamma. Dit jaar stelde Sherco tegelijkertijd met z’n Racing-gamma (basismodellen), ook het Factory-gamma voor. Het zou ons niet verbazen dat ze in de aanloop naar de ISDE – die van 12 tot en met 17 november in het Chileense Vina del Mar zullen plaats vinden – toch nog Six Days-modellen lanceren.

Net als zowat elke andere Europese constructeur van enduromotoren biedt Sherco zowel twee- als viertaktmotoren aan. De tweetakt line-up omvat naast een 125 cc en een 250 cc ook een 300 cc-versie. Het viertakt-aanbod begint bij de 250 cc en loopt tot een 450 cc-machine. Daartussen zit ook nog een meer recreatieve 300 cc-versie vervat. Al deze machines zijn in twee versies verkrijgbaar: een ‘Racing’basismodel en een ‘Factory’premium-versie.

Sherco paste het frame van z’n enduro’s aan, daardoor weegt dit voortaan 400 gr. minder. De bovenste kroonplaat werd voor een lichter (- 90 gr.) verruild. Daarnaast werd ook de stroomverdeler vernieuwd. De nieuwe exemplaren zijn volgens Sherco krachtiger en zouden ook beter koelen. Verder kregen de Sherco’s nieuwe lichtere Michelin-banden.De tweetaktmodellen kregen een bredere radiator. De breedte van het koelelement bedraagt nu 130 mm ipv 120 mm. Verder werd de loodgieterij van de tweetakten vernieuwd met een nieuwe koelslang en een nieuw inlaatspruitstuk.

De Racing-modellen krijgen nu de volledige instelbare WP Xplor voorvork van 48 mm, die we voorheen op Sherco’s Factory-modellen aantroffen. Ook de schokbreker is een WP-exemplaar.  Excell tekent voor de zwarte velgen van de Racings.

De grote nieuwigheid voor modeljaar 2019 is de switch van WP naar KYB (dat vroeger als Kayaba) bekend stond. De closed cartridge voorvork en de schokbreker worden door het Belgische Technical Touch – dat KYB in Europa verdeelt – speciaal afgesteld per model. Naast de Factory-graphics onderscheiden Sherco’s premiummodellen zich ook door de blauwe Excell velgen, de zwarte kunststof carterbeschermer van AXP, het blauwe zadel van Selle Dalla Valle en de handvatten van Domino. Sherco monteert standaard achteraan een volle remschijf op de Factory-modellen, vooraan krijgen ze een exemplaar van Galfer. Het Franse Neken tekent voor het stuur van de Factory’s. Sherco spaarde heel wat gewicht op de Factory-modellen uit door voor een Li-Ion batterij van Shido te opteren. Een verschil van 1.3 kg met de vorige batterij.

In tegenstelling tot de Racing-modellen kiest Sherco op de Factory-machines voor competitie-gerichte uitlaatsystemen. Op de tweetakten treffen we FMF uitlaatlijnen aan, terwijl Akrapovic voor de uitlaten van de viertakten zorgt.

Gebaseerd op de Factory-modellen biedt Sherco ook nog een Cross Country-gamma aan. Naast de gebruikelijke tweetakt (125 cc, 250 cc, 300 cc) en viertakt (250 cc, 300 cc, 450 cc) line-ups, vinden we in het Cross-Country-gamma ook nog een 500 cc viertaktmodel. Sherco ontwikkelde de Cross-Country-modellen in de eerste plaats voor de Amerikaanse en Australische markt, maar de ‘XC’s’ zullen ook in Europa bestelbaar zijn. Gezien de opkomst van (offroad) endurance-kampioenschappen à la BEX (Belgian Endurance Cross championship) en BOXC (Belgian Open Cross Country) is er mogelijk ook in België een markt voor deze machines. Daarnaast zijn ze ook inzetbaar voor strandraces en zelfs motorcrosswedstrijden.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Sherco

Bron: De Motorsite

Share this article

You May Also Like