Test: BMW G 310 R

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de G 310 R wordt niet in München gebouwd, wel bij TVS in India. U wellicht totaal onbekend, maar TVS is op Hero, Honda en Bajaj na India’s vierde grootste motorconstructeur. In 2015 produceerden de drie Indiase en de Indonesische fabrieken van TVS in totaal 2,15 miljoen motorfietsen.

Een opvallend technisch aspect van de G 310 R is z’n achterwaarts hellende cylinder. Het was mountainbike-constructeur Cannondale, die deze motorarchitectuur voor het eerste introduceerde op z’n viertakt off-road lijn – die overigens zwaar flopte. Daarna gebruikte ook Yamaha vanaf 2010 een achterwaarts hellend motorblok op z’n YZ450F crossmotor. Nu introduceert BMW deze techniek voor het eerst op een straatmotor.

De BMW straalt zoveel visuele kwaliteit uit dat je niet zou verwachten dat hij aan relatief lage kosten buiten Europa geproduceerd werd. Alleen de plastic tellers en knoppen zien eruit alsof ze aan discountprijzen werden ingekocht. De rest van de G 310 R-componenten zien er erg BMW uit, met aluminium kroonplaten van hoge kwaliteit  een LED-achterlicht, stralend spuitwerk. Op dit vroege productiemodel ziet de afwerking er zonder meer goed uit. Dit mag dan al een betaalbare BMW zijn, het is zeker geen goedkope.

Na deze positieve eerste indrukken, is het tijd om op het, relatief comfortabele zadel van 785 mm hoogte te gaan zitten. Daar vind ik plaats genoeg voor een rijder van mijn grootte (1m80). M’n knieën passen mooi in de uitsparing van de plastic flappen, waarachter de stalen tank van 11 liter huist. Om de motorfiets optimaal comfortabel te maken, zou wat extra voering op de plaats waar het zadel de tank oploopt van pas komen.

Met een druk op de startknop start de koude motor. Eerst nog op auto-choke, daarna aan een vrij hoog neutraal toerental van 1.500 opm. Misschien koos BMW voor zo’n hoog stationair toerental om te voorkomen dat het achterwiel gaat stuiteren, bij gebrek aan anti-slipkoppeling.  De grote kan waarin de Euro 4-katalysator huist, fluistert eerder dan dat hij dreunt, wat bij zo’n mono absoluut geen straf is. Maar boven de 5.000 o.p.m. zorgt de inlaat voor een aangenaam rauw geluid dat je de indruk geeft dat het vooruit gaat!

Om dat gevoel verder te bewerkstelligen, moet je vlug doorheen de zesbak laveren. De versnellingsbak werkt licht en precies en nodigt uit om de motor met je linkervoet te blijven aanstoken.  De koppeling werkt licht en vermoeit niet. Wat maakt dat de BMW in het stadsverkeer plezierig blijft. Al vlug merk je dat je op een vlakke ondergrond beter in tweede versnelling vertrekt, zeker als je alleen op de G 310 R zit, daarbij hoef je de koppeling niet te zwaar te beroeren. Schakelen gaat makkelijk, en ook al moet je voor het opschakelen uit de twee laagste versnellingen telkens de koppeling gebruiken, dan moet je dat in de hogere ratios niet doen. Het schakelen verloopt zo precies en makkelijk dat je van zesde naar vijfde versnelling kan terugvallen zonder de koppeling te gebruiken.

De G 310 R is dan ook een fantastisch verkeersinstrument en dat dankzij de brede koppelcurve die piekt aan 7.500 o.p.m. en tot een respectabele 10.500 toeren doorloopt. Vanaf 3.200 opm trekt de 310 cc motor flink door, ook in de hoogste versnelling, en dat zonder twijfeling of beroering in de transmissie. Dat is allemaal te danken aan de goede brandstoftoevoer aan lage toeren. Aan 7.000 o.p.m. krijg je een extra dosis acceleratie en ook aan 9.000 toeren gebeurt zoiets. Daarmee willen we niet zeggen dat de vermogensafgifte gelaagd is, alleen dat ze meer kernachtig wordt naarmate je de motor in de toeren jaagt.

Er bestaat geen twijfel dat BMW en TVS er in geslaagd zijn om een motorfiets te produceren die als een BMW aanvoelt, maar in India gebouwd wordt, weliswaar naar de standaarden van de Berlijnse fabriek. De G 310 R voelt goed afgewerkt aan, is goed doorontwikkeld en voelt ruim voldoende krachtig aan voor een motorfiets uit zijn inhoudsklasse. Tegelijkertijd koppelt deze machine een aantrekkelijke prijs aan BMW’s merkidentiteit inzake prestaties, afwerking en styling.

Je leest de volledige versie van deze test in het oktobernummer van Motoren & Toerisme.

Tekst: Alan Cathcart / BJ

Foto’s: BMW

Bron: De Motorsite

Share this article

You May Also Like