Test Harley Davidson Street Glide Special

Harley-Davidson gaat er prat op dat het met zijn Street Glide Special een gestripte bagger in de markt heeft gezet, helemaal in de geest van het Project Rushmore, waarmee de Amerikaanse motorbouwer zijn toermachines helemaal opnieuw wilde uitdenken. Geen topkoffer en ruggensteun voor de passagier dus, maar wel onder meer het Reflex™ gecombineerd remsysteem met ABS, dubbele halogeen koplampen en een kroonplaat met stijvere voorvork. Het resultaat is één brok attitude, van voor- tot achterspatbord. Combineer dat met de belofte van een dikke vuist vol koppel – nog steeds het handelsmerk van Harley-Davidson – en je weet dat je een stevige rit te wachten staat.

 

Rijkelijke uitrusting

 

Eenmaal je achter het stuur zit, trakteert de binnenkant van de batwing-kuip je ogen op een bijzonder uitvoerig dashboard met vier analoge tellers. Van links naar rechts krijg je een zicht op een benzinemeter, een snelheidsmeter, een toerenteller en een voltagemeter, aangevuld met een digitale versnellingsindicator en tripmeter. Al is het orgelpunt van de lay-out het enorme zesenhalfduims infotainmentscherm: daarop kan je met de knoppen links en rechts op het stuur de radio, gps en dergelijke bedienen. Naast het scherm is er ook een opbergvakje voorzien waarin je smartphone of andere USB-compatible apparaten onderdak vinden. Eén tik op de uitsparing van het deksel zorgt ervoor dat het kastje openspringt, waarna je je telefoon inplugt en hij een onderdeel van je motorfiets vormt – klaar om door stem- of handbediening gemend te worden. De enorme audio-installatie is kwalitatief knap uitgevoerd en brengt je oren bij stilstand in vervoering met ene mooie, diepe sound. En geloof ons vrij, het kan ook loeihard, mocht je dat wensen. Zelfs op de autosnelweg kan je zonder al te veel problemen naar de nieuwste van AC/DC luisteren, al moet je het volume dan wel zo hard de hoogte injagen om nog iets te horen dat het noch voor jezelf, noch voor de andere weggebruikers nog aangenaam toeven is op of naast de Street Glide Special.

schermafbeelding-2016-09-09-om-20-30-31

Op grote voet leven

Wat meteen opvalt als je deze reus een draai om z’n oor wil geven, is de vrij grote radius van de handvatten. Voelt dat – mede door de zachte compound van de dingen – aanvankelijk aangenaam aan, dan krijg je na een tijd wel last van die grote omvang. Zowel het koppelings- als het remhendel zijn immers nogal zwaar om te bedienen, wat er niet makkelijker op wordt als je je handen steeds ver moet opensperren om de hendels vast te grijpen. En die kan je gezien het gewicht maar beter goed beet nemen: met zijn 372 kilogram is de Street Glide Special een kolos, en dat voel je ook – vooral bij het manoeuvreren bij lage snelheid en met beide voeten op de aardkorst. Sta je met één van beide wielen in een kuiltje of op een glibberige ondergrond, dan is het onbegonnen werk om op eigen kracht te proberen om de fiets in beweging te krijgen. Dat gevoel verbetert wel wanneer je aan de rol gaat.

Versnellingsbak-timmeren

Wanneer je de gigant in eerste timmert – dat mag je gerust letterlijk nemen, aangezien de overgang van neutraal naar één klinkt als met een hamer op een aambeeld slaan – voel je meteen het immense koppel dat ter beschikking staat. Je voélt gewoon aan alles dat de enorme ontploffingen in de cilinders door nauwelijks enkele centimeters staal van je lijf gescheiden worden en de diepe grom van de standaarduitlaat doet daar nog een schepje bovenop.

Had je van zo’n stevige jongen een ditto skelet verwacht, dan presteert de Street Glide Special toch wat onder de verwachtingen. Als je het stuur tijdens het rijden een por tegen één van de uiteinden geeft, dan wringen kop en kont enkele tellen ten opzichte van elkaar. Zelfs bij het overschrijden van de teerdichtingen tussen de rijvakken op de autosnelweg, voel je dat voor- en achterkant even een eigen leventje leiden.

schermafbeelding-2016-09-09-om-20-30-20

Conclusie

Maar hoe je het ook draait of keert, in het geval van de Street Glide Special krijg je in elk geval reuzeveel motor voor je spaarcenten. Het is even wennen aan de enorme massa van de fiets, maar eenmaal je ‘m kan inschatten heb je een heel comfortabele karaktermachine in huis om kilometers te vreten aan de lopende band – al verkiest deze Street Glide Special toch vooral vers gestreken, droog asfalt.

 

Je leest de volledige test van de Harley-Davidson Street Glide Special in het septembernummer van Motoren & Toerisme.

 

Tekst: Jelle Verstaen

Foto’s: Joost De Bock

Bron: De MotorSite

Share this article

You May Also Like