Test: Mash TT40 Café Racer

Elk merk heeft zijn paradepaard en bij MASH is dat de TT40. Back from the track en zeg nou eerlijk, wie wil er nou niet gezien worden op deze Café Racer? Voorzien van een 1-cilinder 400cc 4-taktmotor met elektronische brandstofinjectie en met zijn antiblokkeerremsysteem voldoet hij helemaal aan de Euro4 eisen. Leverbaar in de kleuren Candy Red, Checkered Flag Black en Silverstone Silver. Herleef het verleden met de nieuwe TT40 Café Racer.

Mash is vrij nieuw op de motormarkt, maar geniet toch al van een degelijke naamsbekendheid en een goede reputatie op het vlak van kwaliteit. Ze concentreren zich vooral op de populaire klasse van de neo-classics. En met de nieuwe TT40 voegen ze een belangrijk nieuw product aan hun gamma toe. Maar er is nog meer nieuws, vooral met het oog op de nakende Euro4 normen.

 

Goed doordacht

De eerste (ver)nieuw(de)e motor is de Five Hundred, een retro ogende euh…400. Hij doet een beetje denken aan de Yamaha SR500 uit de jaren ’70. Een leuke motor met een passend rijgedrag en vooral ook een zeer concurrentiële prijs. Het bedrijf SIMA, dat verantwoordelijk is voor de productie van Mash, zetelt in Frankrijk. Maar de motoren worden in China gebouwd volgens een zeer precies opgesteld lastenboek. Zodoende is de kwaliteit hoogstaand, de prijs laag en de technologie modern.

Frédéric Fourgeaud en Jean Michel Paquient (Directeur général) leggen ons uit hoe een nieuw model tot stand komt.

“Het volledige concept van een nieuwe motor wordt hier in de ateliers in Frankrijk uitgekiend en uitgetekend. Dat gaat tot en met het kleimodel”, legt Fourgeaud uit. “Eens de volledige motor klaar is, sturen we hem naar China waar alle maten genomen worden. Dan wordt er een préproductie serie gemaakt en die wordt opgestuurd naar Frankrijk, waar er uitgebreide tests gebeuren. Zowel in het atelier als op de weg. De correcties worden doorgegeven, zodanig dat het productiemodel kan gemaakt worden. Verder worden er door de hele productie heen testmodellen uitgepikt waarop de kwaliteit gecontroleerd wordt. Een hele intensieve aanpak, maar het staat ons toe om betrouwbare en goed doordachte motoren op de markt te brengen.”

Van 50 tot 400 cc

Met een gamma dat zich nu uitstrekt van 50cc tot 400 cc en een duidelijk retro-gen in het DNA, stelt Mash vooral Café Racers voor met een knipoog naar de Britste motoren uit de jaren zestig en zeventig. Maar laten we ook niet vergeten dat ook nog de Adventure 400 in het gamma zit, een motor die MotorNieuws nog niet zo lang geleden testte.

De nieuwe TT40: geslaagde lijnen!

Die nieuwe TT40 dus. Een motor die tot ieders verbazing toegevoegd was aan de gamma presentatie die we bijwoonden in Corsica. Een mooie verrassing want de lijnen van de TT zijn zondermeer bijzonder mooi. Er zijn drie kleuren: zwart, grijs en rood en allen passen ze helemaal bij het Café Racer concept. Er is de opvallende halve kuip die past bij de lange tank, de dubbele verchroomde uitlaat, 18″ kruisspaak velgen, spiegels op het einde van het stuur, ABS,…kortom: hier is inderdaad goed over nagedacht. En het heeft duidelijk de ziel van een Europeaan en, met alle respect Mao, niet van een Chinees. Dit wordt een directe concurrent voor de Royal Enfield Continental GT, maar met een meer harmonieuze lijn.

Vandaag is rood…

Technisch

Het 397cc blok is luchtgekoeld en heeft een enkele bovenliggende nokkenas. De cilinder wordt gevoed door een Delphi injectie en er stromen 28 pk’s uit bij 7000 tpm. Het frame werd speciaal voor deze motor ontwikkeld en is een buizenframe, steunend op een 41 mm telescoopvork en twee schokbrekers achteraan. Deze motor weegt amper 151 kg (droog). Voor- en achteraan zijn er schijfremmen.

Meer dan 400?

Onze eerste indruk op deze motor is dat hij meer dan 400 cc onder de tank heeft. En hij voelt ook lang aan. De langgestrekte tank noopt je om ver naar voor de reiken om het stuur vast te nemen. Een typische zithouding voor een café racer. Je voelt ook meteen dat dit een lichte motor is. Misschien is het ook daarom dat het vermogen hoger lijkt te liggen dan die 28 pk die Mash aankondigt. Na enige tijd op smalle en bochtige wegen, opent de weg zich en kunnen we iets steviger op het gas. De mono reageert hier fluks. Maar natuurlijk niet verrassend. Ook al lijkt dit meer dan 28 pk, om verrast te worden is dit niet voldoende. Het vermogen is goed en beheersbaar. Ook al omdat het rijgedrag van de Mash voorbeeldig is. Zelfs als we hard gaan pushen in de bochten is de motor stabiel en de remwerking is ronduit goed. De Kenda banden die speciaal ontworpen werden om op de Dunlup K81 van destijds te lijken, doen het zeer goed. Met het nodige schakelwerk gaan we best goed vooruit en we amuseren ons uitstekend. Het ABS laat ons toe om veilig te remmen. Een pluspunt op Corsicaanse wegen.
Op de schaarse rechte stukken jagen we de TT vlot naar 130 km per uur. Want nog niet zijn absolute top is. Maar who cares. Dit is geen motor om een snelheidsrecord mee te vestigen. Voor wie het mocht interesseren, we denken dat iets tussen de 150 en 160 km per uur haalbaar is.

Dit is echt een leuk ding

Met de lage zadelhoogte, zal de TT40 ook dames of kleinere mannen aanspreken en zijn vermogen stelt hem ook open voor A2 rijbewijs houders. Deosondanks denken we dat ook meer ervaren motorrijders het potentieel van deze Mash TT40 zullen kunnen smaken.
Met een prijs van 5.595 euro is hij bepaald budgetvriendelijk. De afwerking is werkelijk goed, de prestaties zijn degelijk en het rijgedrag heeft ons in positieve zin verrast. Dat moet volstaan om van de TT40 een succes te maken, iets waar kersvers Belgisch importeur Motomondo natuurlijk volop op hoopt. Zwartkijkers kunnen vragen stellen bij de kwaliteit van Chinese producten. Maar je moet maar eens kijken hoeveel merken Chinese producten gebruiken. Chinees is al lang geen synoniem meer voor rommel. Je kunt er hopen rommel vinden, maar wie de juiste partners heeft en bereid is te betalen, kan ook op goede kwaliteit rekenen. Mash toont dit aan, maar ook vele andere merken maken er gebruik van. We zijn er dus van overtuigd dat de Mash TT40 ook een duurzame kwaliteit zal bieden.

Klik hier voor meer Mash info!

Je hebt echt de indruk op een zwaardere motor te rijden.

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de gamma test in Corsica.

Share this article

You May Also Like