Test Suzuki SV 650

Hoewel Suzuki de SV als een motor met sportieve mogelijkheden omschrijft, blijft het in de eerste plaats natuurlijk wel een budgetvriendelijke machine die voor beginnende motorrijders veel gebruiksgemak moet bieden. 

Wat opvalt bij de nieuwe SV is vooral het ranke silhouet. Het eendelig zadel is vooraan heel smal en de zitbank helt naar voren toe ook nadrukkelijk af zodat je als motorrijder constant met je kruis tegen de tank wordt gezet. Dat is handig voor beginnende motorrijders en kleinere piloten want die kunnen dan altijd met de beide voeten aan de grond, maar wie meer dan 1,80 meter tegen de meetlat zet zal na een tijdje de kniehoek als te krap ervaren.

Dankzij het ‘Easy Start System’ hoef je de startknop slechts aan te raken om de V-Twin tot leven te wekken. Moet je bij andere motoren de startknop een paar seconden indrukken, dan krijg je de SV 650 met een vingerknip (echt waar, ik heb het geprobeerd!) aan de praat. Tot vijfduizend toeren klinkt de V-Twin lekker vol, daarboven evolueert de sound richting ‘hard’ en ‘schel’ zodat bij constant jakkeren het geluid wat kan beginnen resoneren in je helm. De Low RPM Assist zal de SV 650 extra populair maken bij rijscholen en pendelaars. Dankzij dit systeem valt het toerental van de motor bij het laten vieren van de koppeling niet terug waardoor je veel minder stil valt. 

 De 645 cc V-Twin is een heel verslavende krachtbron en dat is best opmerkelijk in dit segment. Hij klimt misschien niet zo bliksemsnel in de toeren als de paralleltwins van de concurrentie, maar de Soes heeft onderin best veel en soepel koppel in de aanbieding terwijl het blok gretig en ultra lineair door trekt tot de begrenzer er bij 10.500 toeren nogal lomp een eind aan maakt. Omwille van de lineariteit is er van een echt eindschot geen sprake. Desondanks heeft het blok alles in huis om het leven van de beginnende motorrijder wat gemakkelijker en het bestaan van de ervaren motorrijder wat boeiender te maken.

 Voor 6.590 euro mag je geen wonderen verwachten, maar de SV 650 is voor zijn prijs een prima uitgebalanceerde machine die heel veel rijplezier biedt. Dankzij de ranke bouw, de smalle banden en het lage gewicht gooi je hem bijna blindelings van de ene bocht naar de andere en voor een dergelijke machine is de stabiliteit in snelle doordraaiers opmerkelijk. En zo jakkeren we de 22 kilometer en 365 bochten tussen Sant Feliu de Guixols en Tossa de Mar af aan een tempo dat verbluffend hoog ligt voor een motor van 6.590 euro.

 Na het debacle van de SFV 650 Gladius zou je als slecht karakter de terugkeer naar de SV 650 kunnen omschrijven als een uiting van ‘armoe troef’. Na een testrit zal je echter inzien dat de SV 650 er in 2016 vrij basic en een beetje retro uitziet, maar alle onderdelen zijn goed op mekaar afgestemd en de extraatjes (Low RPM Assist, Easy Start Systemen,…) bieden voor verschillende doelgroepen effectief een meerwaarde. En zo wordt een boek waarvan je nooit gedacht had dat je het nog eens uit de boekenkast zou halen, weer een sterk verhaal.

De uitgebreide versie van deze test lees je in het aprilnummer van Motoren & Toerisme. 

Bron: De Motorsite

Tekst: Bart De Schampheleire

Foto’s: Double Red

Share this article

You May Also Like