Test: Triumph Bonneville T120

We mogen de weg op met een pak Black-modellen, gekenmerkt door de overheersende kleur zwart, maar gelukkig ook verkrijgbaar in het karaktervollere matgrijs. Het blok in werking zetten leert je dat de klank uit de typische peashooter uitlaten er best mag zijn en ook het aanvoelen van de twin stelt niet teleur. Je voelt dat er een karaktervolle, goed gevulde krachtbron aan het werk is die prima reageert op elk commando van de rechterpols.

Eén van de nieuwe snufjes is Ride By Wire wat chief engineer Stuart Wood in staat stelde twee rijmodi te programmeren (Rain en Road) terwijl er ook tractiecontrole aan boord is. Altijd goed op een machine die je vooral op koppel rijdt. Vanaf 2.300 krukasomwentelingen krijg je van de Bonneville alles gedaan, in de twee hoogste versnellingen mag je echter niet lager afdalen want dan krijg je vooral gedokker. 

De Rain-modus is  bijzonder beleefd, ook al heb je nog altijd de volle 80 paarden en de hele koppelberg ter beschikking. Eens we wat drooggewaaide wegen onder de Pirelli Angel GT’s krijgen gaat de rijmodus naar Road, met een voelbaar snediger maar nog altijd erg voorspelbaar oppakken van de motor als resultaat. Ondertussen zijn we al helemaal gewend aan de licht te bedienen koppeling en de soepel schakelende zesbak, alleen de afstand tussen 1 en 2 is wat aan de lange kant.

De zithouding op de T120 is nadrukkelijk ontspannen, met zo goed als overal rechte hoeken tussen de ledematen. Het bovenlichaam moet slechts lichtjes voorover om het niet al te brede stuur te kunnen vastnemen en je kont rust op een goed gepolsterd en mooi vlak gepositioneerd zadel. Ook wat je voor je ziet straalt rust en degelijkheid uit, met twee ronde klokken met daarin telkens een digitaal schermpje en solide bedieningsknoppen. 

Ondertussen laat een icoontje op het dashboard ons weten dat we op pad zijn met de Daytime Running Lights aan, een halve maan van felle witte LED’s in de koplamp die overdag veel beter de aandacht trekken dan de gewone verlichting die dan weer efficiënter is in het donker.De combinatie van comfort (erg weinig trillingen), stabiliteit en controle over het hele pakket maken deze Bonneville tot een echte allemansvriend, al is het wel de bedoeling dat je ‘m aan de hand van de meer dan 160 accessoires helemaal naar je eigen hand zet. Daar zitten werkelijk pareltjes van detaillistische onderdeeltjes tussen, zoals een goudkleurig ringetje dat je bovenop de gasklephuizen schroeft, als was het een koperen afsluitring uit de good old days.

De Bonneville is anno 2016 een dijk van een neo-retro machine die visueel mooi aansluit bij zijn voorgangers, maar die wel degelijk moderne prestaties en technologie in zich verenigt. Geen tuig om gek mee te doen, geen motor om de blitz mee te maken, maar een goudeerlijke tweewieler die met veel respect voor zijn roots werd gebouwd. 

Je leest de volledige test van de nieuwe Triumph Bonneville T120 in het aprilnummer van Motoren & Toerisme

Tekst: Dirk Gossye

Foto’s: Allessio Barbanti

Bron: De Motorsite

Share this article

You May Also Like