Test: Triumph Thruxton R

De Thruxton R vormt het sluitstuk van het herboren Bonneville-gamma waarvan we u in de voorbije maanden al de Street Twin en de Bonneville T120 voorschotelden. Schotelden we u in het aprilnummer nog de T120 voor met het zogenaamde High Torque-motorblok, dan mogen de Thruxton en Thruxton R pronken met de High Power-variant van deze watergekoelde staande twin. Een lichtere krukas, een hogere compressie en een wat vrijer ademend aan-en afvoertracé resulteerden in een vermogenstoename van 17 pk terwijl ook het koppel er 7 Nm bij kreeg, zij het – logischerwijs – aan een hoger toerental. Die cijfers zetten de vorige versie van de Thruxton helemaal in de schaduw en het mag dan ook meteen gezegd dat de nieuwkomer – zeker in de R-versie – één van de snedigst te berijden retrobikes is.

Van bij de eerste meters voel je immers dat de ingenieurs er alles aan gedaan hebben om deze café-racer een heel eigen rijdynamiek mee te geven, onder andere door te spelen met de wielmaten, de wielbasis en de balhoofdhoek. De clip-ons zorgen er voor dat de zithouding veel meer op de voorzijde is gericht, ook al wordt de druk op de polsen nooit vermoeiend. Het 17 inch voorwiel (18 inch op de T120) en de sportief puntige Pirelli’s maken van de Thruxton R een veel lichter en sneller te besturen geheel dan we afgaand op onze rijervaringen op de T120 Bonneville voor mogelijk hadden gehouden. Niet dat die door de Thruxton tot een slome bak wordt gereduceerd, maar het verschil is op zijn minst opmerkelijk.

Er is verbazend veel bruikbaar koppel aanwezig vanaf 2.500 toeren en anders dan bij de T120 klimt de Thruxton veel gretiger in de toeren, met dank aan de lichtere krukas en de extra Sport-rijmodus bovenop de Rain- en Road-mapping. Uiteraard zorgen de twee dikke zuigers voor de nodige trillingen, zeker boven de 5.000 o.p.m. Toch kan je moeiteloos doortrekken richting rode zone bij 6.750 toeren zonder dat het storend wordt. Het strekt tot aanbeveling dat je het hoofd erbij houdt wanneer je de machine de sporen geeft want de enthousiaste paardjes laten de iets langer gegearde Thruxton flink vaart maken waardoor je al bij het opschakelen naar de vierde versnelling tegen de grens van het onwelvoeglijke aanleunt.

De Thruxton R is één van de best presterende neo-retro modellen op de markt en we zien enkel de BMW R nineT in staat om ‘m het vuur aan de schenen te leggen. Met een weliswaar forse prijskaart van 14.800 euro (15.900 euro in Nl.) plaatst Triumph haar nieuwkomer lichtjes onder het prijssegment waarin de Beier speelt. De meerprijs van om en bij de 2.000 euro die je ten opzichte van de gewone Thruxton betaalt voor de R is zeker te verantwoorden door de hoogstaande prestaties van de componenten die het op zich al goed presterende pakket omvormen tot een bijzonder homogene en fraai afgewerkte caféracer.

De volledige test van de Triumph Thruxton R lees je in het meinummer van Motoren & Toerisme.

 

Tekst: Dirk Gossye

Foto’s: Alessio Barbanti

Source: De MotorSite

Share this article

You May Also Like