Uitgelicht… (en reeds verkocht!)

De showroom van Sjaak van Zweeden staat continu vol met een wisselend bestand van schitterende occasions. De concurrentie begrijpt er niks. Jong en oud staan door elkaar heen te schitteren. De een nog mooier dan de ander. De een staat er slechts heel kort en de ander wat langer voordat er zich een nieuwe eigenaar aandient. Tijd om er eens eentje uit te lichten. Eentje die beslist meer aandacht verdient dan dat die tot op heden heeft gekregen: een custom-built Caféracer met de authentieke looks van een scheurijzer uit de vijftig/zestiger jaren- een Yamaha XS 650.

 

De Yamaha 650 Twin is de enige klassiek Japanse Engelsman met karakter. En dit is niet zomaar een zelfgebouwde of omgebouwde motorfiets. Nee, deze motorfiets is vakkundig gebouwd door een professioneel motorbedrijf: FTR Classic Motorsports. En dat is te zien en te horen ook.

 

#DV5D1703

 

 

Het is een XS-650, type TX-650-A, uit 1974. Bij FTR Classic Motorsports werd het volledige motorblok gedemonteerd waarbij een gebroken veer, de koppelingsplaten en de nokkenasketting werden vernieuwd. Ook de aandrijving van de startmotor werd gereviseerd. De motor is verder voorzien van een nieuwe ketting/tandwielset, een elektronische ontsteking en K&N luchtfilters. Verder zijn balhoofdlagers en de lagering van de achterbrug vervangen, een nieuwe rempomp en twee nieuwe remklauwen met elk vier zuigers gemonteerd.

 

 

#DV5D1704

 

Voorts werden er nieuwe binnenpoten in de voorvork gemonteerd, een nieuwe dichte accu (d.w.z. zonder afvoerslangetje voor zuur/ontluchting) geplaatst, een nieuwe bediening/schakelaars voor startmotor aangebracht en ook de claxon en de verlichting werd vernieuwd. Er is een breder kickstart pedaal gemonteerd zodat de kickstarter gebruikt kan worden zonder de naar achteren gemonteerde rem/schakelset te beschadigen.

Tevens zijn de remklauwen gereviseerd, is de carterolie ververst, en zijn oliekeerringen van de voorvork vervangen.

 

 

#DV5D1706

 

De motor start goed op de choke. Het beste is om hem een paar minuten warm te laten draaien waarbij je de choke langzaam terug in de normale positie zet. De motor is niet kieskeurig, loopt goed op ongelode super 98. Loodvervanger is dus helemaal niet nodig. De middenbok heeft men laten zitten, wel zo handig bij het sleutelen. Een eigenaardigheid lijkt het rammelend geluid van de voorremblokken tegen de remschijven. Het klinkt eigenaardig, maar het kan beslist geen kwaad. De remmen komen uit de racerij, waar bijgeluiden geen issue zijn.

 

 

#DV5D1711

 

Kort samengevat is de basis van deze fraaie Caféracer is een Yamaha XS 650 uit 1974. De ruim 40-jaar oude klassieker is professioneel om- en opgebouwd en voorzien van tal van fraaie technische details. De Caféracer is dan ook helemaal tot in de puntjes afgewerkt: de parallelle twin werd volledig nagelopen, het frame gepoedercoat, een fraai ogende aluminium tank met knie-uitsparingen werd gemonteerd, en de motorfiets werd tenslotte ook nog voorzien van een spiksplinternieuw Thruxton zitje.

 

 

IMG_3148

 

De Caféracer is nu o.a. voorzien van:

– Tarozzi remmen,

– Grimeca remklauwen,

– Tarozzi/FTR remschakelsetjes,

– nieuwe kilometerteller

– nieuwe toerenteller,

– nieuwe koppelingsplaten,

– roestvast stalen remleidingen en

– Tomaselli clip-ons.

En dat alles spiksplinternieuw!

 

 

#DV5D1699

 

De motor heeft slechts 2.644 kilometers op de teller sinds de grote ‘make-over’ en is voorzien van een officieel historische blauwe kentekenplaat. De meeste rekeningen en een kort historisch overzicht horen ook nog bij de motor. Wegens ruimtegebrek thuis bij de eigenaar staat de motor als blikvanger in consignatie in de showroom van Van Zweeden Motoren in Middelburg. Vraagprijs: € 5495,-

De huidige eigenaar verkoopt de motor vanwege gezondheidsproblemen.

Voor meer info bel je Van Zweeden Motoren en vraag je naar Sjaak, tel. 0118 640542

 

Voor de liefhebbers, de motor heeft inmiddels een nieuwe gelukkige eigenaar. De bofkont…!

 

Share this article

You May Also Like