Vijf opstappers uit de 70’s

De jaren ’70 was een opwindende periode voor jonge motorrijders. De doorbraak van de Japanse constructeurs betekende een overvloed aan veel, aantrekkelijke en betaalbare motorfietsen. De kans is dus groot dat als je in de jaren ’70 begon met motorrijden, jouw eerste motorfiets een Japanse was. Met behulp van een grijze, wijze motoreminentie stelden we het lijstje hieronder samen. Een lijstje waarin mogelijk ook jouw eerste motorfiets prijkt.

 

1.   Yamaha RS100

Schermafbeelding 2016-03-24 om 17.43.41

 

De Yamaha RS 100 was een sympathieke eencilinder tweetaktmachine. Met de juiste bougie en een correct geprepareerde ‘premix’, was het machientje in staat om een top van 115 km/u te halen. Maar werd er echter niet aan die voorwaarden voldaan, dan was de kans groot dat je met een doorgebrande zuiger eindigde. Of nog erger: een vastloper.

 

2.     Suzuki GT185

het-lijstje-vijf-opstappers-uit-de-70s

De Suzuki GT185 was een mooi uitgebalanceerd motorfietsje De tweetakt paralleltwin was met het spraakmakende ‘Ram-Air’ luchtkoelingssysteem uitgerust. Via een soort van luchthappers werd de rijwind langs de cilinderkoppen geleid. Met z’n 21 pk was de GT185 best een bruikbare machine om dagelijks voor woon-werkverkeer in te zetten.

 

 

3.   Honda CB200

Schermafbeelding 2016-03-24 om 17.44.03

De Honda CB200 was makkelijk aan z’n hoekige benzinetank te herkennen. Deze opstap-Honda was in een aantal metallic-kleurstellingen verkrijgbaar. De meest populaire in deze contreien was de groen/zwarte.

 

 

4.  Suzuki TS250

Schermafbeelding 2016-03-24 om 17.44.17

De Suzuki TS250 is de enige hoogpoter uit dit lijstje. Allroads waren in de jaren ’70 nog niet zo ‘hot’ als nu. De TS250 was een stijlvolle verschijning. Dat stijlvolle had hij vooral te danken aan de onderdelen uit chroom. TS’en waarmee regelmatig toch een veldweg werd meegepikt herkende je meteen aan de kromme knipperlichten en lekkende ‘bourrages’ (voorvorkdichtingen).

 

5. Honda CB360T

Schermafbeelding 2016-03-24 om 17.44.44

Met z’n cilinderinhoud van 360cc, was de CB360T geen echte opstapper meer. De machine werd bijna voor ‘vol’ aanzien. Maar voor de ‘echte snelheidsduivels’ van die tijd had de CB360T de uitstraling van een kneusje.

 

 

Tekst: Dirk Gossye/Bart Jacobs

Bron: De MotorsSite

 

Tags:
Share this article

You May Also Like