Wordt de KTM 790 Duke één van de smaakmakers van 2018?

Supersports en superbikes, of beter gezegd sportmotoren zitten qua verkoop al een tijdje in de hoek waar de klappen vallen. De supersports zijn inmiddels  bijna zo goed als uitgestorven en de superbikes hebben heel wat terrein moeten prijsgeven.  Dat wil echter niet zeggen dat er geen nieuwe sportieve motorfietsen meer op de markt komen. Integendeel zelfs, want als twee groeptests met nakeds ons vorig jaar iets geleerd hebben dan is het wel dat de motorfietsen uit dat segment krachtiger dan ooit zijn. De middenklasse van het naked-segment krijgt er met de KTM 790 Duke dit jaar een potentiële ‘leader of the pack‘ bij. KTM teasede de 790 Duke al een tijdje maar lanceerde hem voorgoed tijdens de EICMA in Milaan. KTM gaf de machine alvast ‘the scalpel’ als bijnaam. Die bijnaam wijst op de handelbaarheid van de 790 Duke.

De paralleltwin LC8c motor die de KTM 790 Duke aandrijft, is met een maximaal vermogen van 95 pk geen PK-pakhuis. Een erg laag drooggewicht van 169 kg compenseert het vermogensdeficit maar het is vooral de elektronica die het verschil moet maken op de 790 Duke. KTM lijkt wel alles op alles gezet te hebben om een maximale ‘rideability‘ – zeg maar handelbaarheid – uit z’n nieuwe naked te persen. Daarbij kreeg ‘fun beleven’ voorrang op pure prestaties. Om het onderste uit de kan van de paralleltwin van de 790 Duke te halen doet KTM veelvuldig beroep op elektronische rijhulpmiddelen.

 

Als telg van KTM’s indrukwekkende Duke-dynastie heeft de 790 Duke, nog behoorlijk wat Supermoto in de genen. Daarom ook dat deze machine over een Supermoto-mode beschikt. Wie deze mapping selecteert kan naar hartelust schuiven en driften zonder dat het ABS-systeem ingrijpt op het achterwiel. Het systeem blijft echter wel over de stabiliteit van het voorwiel waken.

Ook van een potje circuit-rijden is de 790 Duke zeker niet vies.  In de selecteerbare Track-mode kan je zelf het niveau van je tractiecontrole-systeem bepalen en ook het anti-wheelie-systeem uitschakelen.  Daarnaast beschikt deze KTM over nog 3 andere rijmodi: Rain, Street en Sport. Verder beschikt de 790 Duke over een tractiecontrole-systeem dat zich aan de hellingshoek aanpast, een quickshifter waarmee je zowel op- als afschakelt zonder de koppeling te gebruiken en een motorslipregulering-systeem.

Hoe de KTM 790 Duke werkelijk rijdt, weten we vooralsnog niet. Daarom is het wachten tot op de officiële persintroductie van de machine. Toch was onze medewerker Alan Cathcart eind oktober al behoorlijk onder de indruk van de pre-productieversie van het model. Alans rij-indruk van de 790 Duke lees je hier.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: KTM/R. Schedl

Bron: Motorsite

Share this article

You May Also Like