Yamaha Dragstar XVS 1100 – € 4395,-

Sinds kort in de showroom deze schitterende Yamaha XVS 1100  uit 1999 met 17.600 km op de teller. De motor is standaard voorzien van vele extra’s. Originele onderdelen zijn ook nog aanwezig zoals uitlaat en duozit.

Test in MotoPlus

Schokkend was de introductie van de XVS1100 Drag Star in 1999 geenszins. Sterker: de trend van custom naar cruiser was al veel eerder ingezet en de concurrentie was al dik aan het verkopen voordat het merk MET de drie gekruiste stemvorken op dezelfde toonhoogte zat. Niet schokkend dus, maar toch blijkt bij een nadere beschouwing van de XVS1100 Drag Star dat Yamaha het wel anders deed dan anderen bij het maken van een lange en lage cruiser.

Ten eerste deed Yamaha niet mee aan de al dan niet verkrampte (en al dan niet: min of meer geslaagde) pogingen om Harley-Davidson te imiteren qua uiterlijk of blokopbouw. Ten tweede gebruikte Yamaha als enige Japanse concurrent een luchtgekoeld blok met simpelweg twee kleppen per cilinder.

Logisch omdat ze voortborduurden op het (betrouwbare) blok van de Virago, slim omdat ze door het weg laten van een radiator de blokhoek wat groter konden houden en zo de meeste ideale cilinderhoek van 90° benaderden. Die 75° waren gunstig voor een trillingsarme loop, zonder dat daar een balansas voor nodig was. De luchtkoeling was een plus, omdat een luchtgekoeld blok esthetisch veel fraaier is dan een vloeistofgekoeld blok.

Geen ontsierende waterslangen, radiator, slangenklemmetjes, waterpompen, ventilatoren en andere koelelementen. Maar wel de aanwezigheid van goudeerlijke koelribben. Anders ook was de keuze van de cilinderinhoud.

Waar Kawasaki en Suzuki kozen voor een kleine 800 en een grote 1500 voor hun cruisers, had Yamaha een stootkussen nodig tussen de XVS650 Drag Star en de toen nog leverbare XVZ1300 viercilinder Royal Star. En die kwam er dus in de vorm van de 1100 Drag Star. In 1999 als ´new age´ cruiser, een jaar later ook als ´classic´.

Zoals gezegd met dat blok van de 1100 Virago, maar op een aantal punten aangepast. Het kreeg dikkere carterwanden om minder mechanische geluiden voort te brengen, het kreeg lichtere zuigers en drijfstangen om minder trillingen te veroorzaken en vooral meer chroom om als een ster te schitteren en blinken.Er werd buitengewoon veel aandacht aan de afwerking besteed en dat maakte de fiets een lust voor het oog.

Goedkoop werd de motor daar niet van, maar voor de liefhebbers was dat kennelijk geen punt gelet op het feit dat de Drag Star bijna tien jaar in nagenoeg ongewijzigde vorm in productie is geweest. Voor de occasionkoper is het prijsverschil ten opzicht van de concurrentie na een aantal jaar voor het overgrote deel verdwenen. En omdat de XVS1100 in de loop der jaren dezelfde gebleven is, kun je in het geval je een occasion koopt van het uitgespaarde geld rijkelijk shoppen in het officiële accessoireaanbod van Yamaha. Om je droomfiets nog meer te laten schitteren…!

Share this article

You May Also Like