Yamaha XSR900

Ons lijkt de XSR900 op het eerste zicht toch vooral een spreekwoordelijke lik hipsterverf over de bast van de MT-09 te zijn, want het vintagekarakter zit vooral in enkele mooi vormgegeven aluminium onderdelen. Een nieuwe tank met verwisselbare aluminium covers, de retro aandoende ronde kop- en achterlamp, een nieuw zadel – dat helaas niet het metalen flat track kontje van de Faster Wasp meekreeg, maar wel de vorm ervan behield – en een onder het blok gemonteerde, zijdelings spuwende uitlaat. 

 De zitpositie op de XSR900 wijkt wel behoorlijk af van die op de MT-09. Enerzijds werd de zadelhoogte met anderhalve centimeter opgetrokken tot 830 mm, terwijl je door de langere vorm van de tank anderzijds een vijftal centimeter verder naar achter op de motor zit. Aangezien zowel de voetsteunen als het stuur op dezelfde positie gemonteerd zijn, zit je beduidend meer naar voren gericht op de motor. 

Vanop je rijdende troon heb je overigens een perfect zicht op de vernieuwde tellerpartij. Het ronde LCD-scherm houdt je in negatief – zwarte achtergrond, wit opgelichte letters – zowel bij fel licht als in de schaduwzones perfect op de hoogte van snelheid, toerental, gekozen versnelling, resterende brandstof en het verbruik. Daarenboven kan je ook de gekozen rijmodus, instelling van de tractiecontrole, een tripmeter en de temperatuur van zowel koelvloeistof als omgeving in de gaten houden. Netjes gepresenteerd én bruikbaar: top.

 Schermafbeelding 2016-03-26 om 14.37.17

Alleen maar goed nieuws dan ? Niet helemaal. Op de MT-09 hadden we al last van een beetje vertraging op het ride-by-wire bij het gas geven, dus waren we benieuwd hoe de XSR900 het zou doen. De Yamaha-ingenieurs hadden ons tijdens de presentatie immers beloofd dat er flink gewerkt was aan de injectie. Helaas: zowel in A-, B- als STD-modus heeft de Yam nog wat last van trage injectierespons, wat bij ondergetekende toch voor de nodige irritatie zorgt.  

Wat zo mogelijk nog meer verrast, is de wegligging van de nieuwe telg in de Yamaha-familie. Zo kreeg de vering een update ten opzichte van de MT-09, die het ietwat speelse karakter van de voortrein er uit moest halen. De veervoorspanning werd opgeschroefd en ook de demping aangepakt waardoor de XSR een pak stijver voor de dag komt dan zijn leenheer. Dat uit zich vooral in positieve zin in de stabiliteit bij het induiken van de bochten: de XSR houdt moeiteloos elke rijlijn aan, zonder naar buiten te dribbelen zoals de MT-09 wel eens poogde te doen. 

 Schermafbeelding 2016-03-26 om 14.37.33

Welke look uw voorkeur ook wegdraagt, wie de XSR900 in huis haalt, heeft er meteen een schitterende speelkameraad bij om duchtig te knallen op stukken rechtdoor, boterzacht door de versnellingen te malen en heerlijk vlot door elke bocht te snijden en er op puur koppel uit te accelereren. Daarenboven valt de prijs nog net onder de psychologisch belangrijke grens van tienduizend euro. In standaardversie kost de Yamaha XSR900 9.990 euro, voor het 60th Anniversary-jasje vis je 200 euro meer uit je achterzak.

Tekst: Jelle Verstaen

Foto’s: Jonathan Godin, Matthijs van Roon

Source: De MotorSite

Share this article

You May Also Like